V originále
Předkládaný text se zabývá sociálně-kulturním aspektem vývoje kognitivních schopností. Charakterizujeme pozornost, vizuální percepci, kategorizaci a inteligenci. Zabýváme se možnostmi spravedlivého testování kognitivních schopností, především inteligence. Dále přinášíme výsledky vlastního výzkumu, který porovnává schopnosti vizuální percepce, pozornosti a kategorizace u dětí na počátku školní docházky v kontextu různých socio-kulturních prostředí. Porovnáváme romské děti pocházející ze sociálně znevýhodněného prostředí navštěvující tzv. přípravné třídy s dětmi z většinové populace. Děti (n=277) se lišily ve schopnosti kategorizace, méně ve vizuální percepci. Na základě výsledků jsme popsali několik konkrétních doporučení ke vzdělávání romských dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Anglicky
The text deals with social-cultural aspect of the cognitive abilities development. We characterize attention, visual perception, categorization and intelligence. We focus on possible fair testing of cognitive abilities, mainly intelligence. Also presented are results of our own research, comparing visual perception, attention and categorization in children from various social-cultural environments starting school attendance. We compare Romanise children from socially disadvantaged environment, who attend preparatory classes, with children from the majority population. Children (n = 277) differed in their abilities of categorization, and (less) in visual perception. Based on the results we described recommendations for education of Romanise children from socially disadvantaged environment.