D 2015

Vliv subjektivní teorie učitele na kvalitu výuky

HORKÁ, Hana a Petra VYSTRČILOVÁ

Základní údaje

Originální název

Vliv subjektivní teorie učitele na kvalitu výuky

Název česky

Vliv subjektivní teorie učitele na kvalitu výuky

Název anglicky

The influence of teacher’s subjective theories on the quality of education

Autoři

HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Petra VYSTRČILOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Křtiny, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015, od s. 225-236, 12 s. 2015

Nakladatel

Mendelova univerzita v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00086405

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7509-287-8

Klíčová slova česky

kvalita vzdělávání; příroda; kultura; biofilní orientace vzdělávání; subjektivní teorie učitele; ideová dimenze kurikula; výzkum

Klíčová slova anglicky

quality of education; nature; culture; biophiled orientation of education; teacher’s subjective theories; ideological dimension of curricula; research

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2016 22:03, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Anotace

V originále

Kvalita výuky je z didaktického pohledu záležitostí reflexe, orientované na cíle, obsah, metodickou (strukturní) a vztahovou dimenzi výuky. Při respektování komponent a charakteristik zakládajících kvalitu výuky se autorky zaměřují na subjektivní teorie učitele jako proměnnou v procesu výuky. Sledují cílové hodnoty v intencích kvalitního vzdělávání, které vycházejí z jiného/nového náhledu na přírodu a kulturu a představují ideovou dimenzi kurikula v rámci řešené problematiky. Po zdůvodnění a vymezení hlavních atributů předkládají výsledky výzkumu, jehož cílem bylo popsat subjektivní teorie vybrané skupiny učitelů o tzv. biofilní orientaci vzdělávání a zjistit, jak se tyto teorie promítají ve výuce. Byla použita technika strukturování konceptů vycházející z polostrukturovaného rozhovoru. Deskripce subjektivních teorií jako výsledek zmapování způsobů přemýšlení učitele o přírodě a kultuře v kontextu výuky je posuzován nejen z hlediska psychodidaktické transformace, ale především z perspektivy ontodidaktické, tj. porozumění ideové strukturaci obsahu v oborech.

Anglicky

The quality of education is from the didactic perspective a matter of reflection oriented towards the objectives, content, and methodological (structural) and relational dimension of education. While respecting the components and characteristics of the quality of education, the authors focus on teacher’s subjective theories as a variable in the education process. They study the target values in the scope of quality education, based on a different/new view of nature and culture, and they present the ideological dimension of the curriculum within the scope of the topic at hand. After defining and substantiationg the main attributes, they present the results of a research whose aim was to describe the subjective theories of a selected group of teachers to biophile orientated education and find out how these theories are reflected in the education process. The research used the technique of structuring concepts based on semistructured interview. The description of subjective theories as a result of mapping of the ways of teachers’ thinking about nature and culture in the context of education is evaluated not only in terms of psycho-didactic transformation, but especially from the onto-didactic perspective, i.e. understanding the ideological structuring content of in the fields of study.

Návaznosti

MUNI/A/1317/2014, interní kód MU
Název: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masarykova univerzita, Determinanty účinnosti učitelských praxí, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty