2015
Vliv subjektivní teorie učitele na kvalitu výuky
HORKÁ, Hana a Petra VYSTRČILOVÁZákladní údaje
Originální název
Vliv subjektivní teorie učitele na kvalitu výuky
Název česky
Vliv subjektivní teorie učitele na kvalitu výuky
Název anglicky
The influence of teacher’s subjective theories on the quality of education
Autoři
HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Petra VYSTRČILOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Křtiny, Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015, od s. 225-236, 12 s. 2015
Nakladatel
Mendelova univerzita v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00086405
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7509-287-8
Klíčová slova česky
kvalita vzdělávání; příroda; kultura; biofilní orientace vzdělávání; subjektivní teorie učitele; ideová dimenze kurikula; výzkum
Klíčová slova anglicky
quality of education; nature; culture; biophiled orientation of education; teacher’s subjective theories; ideological dimension of curricula; research
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2016 22:03, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Kvalita výuky je z didaktického pohledu záležitostí reflexe, orientované na cíle, obsah, metodickou (strukturní) a vztahovou dimenzi výuky. Při respektování komponent a charakteristik zakládajících kvalitu výuky se autorky zaměřují na subjektivní teorie učitele jako proměnnou v procesu výuky. Sledují cílové hodnoty v intencích kvalitního vzdělávání, které vycházejí z jiného/nového náhledu na přírodu a kulturu a představují ideovou dimenzi kurikula v rámci řešené problematiky. Po zdůvodnění a vymezení hlavních atributů předkládají výsledky výzkumu, jehož cílem bylo popsat subjektivní teorie vybrané skupiny učitelů o tzv. biofilní orientaci vzdělávání a zjistit, jak se tyto teorie promítají ve výuce. Byla použita technika strukturování konceptů vycházející z polostrukturovaného rozhovoru. Deskripce subjektivních teorií jako výsledek zmapování způsobů přemýšlení učitele o přírodě a kultuře v kontextu výuky je posuzován nejen z hlediska psychodidaktické transformace, ale především z perspektivy ontodidaktické, tj. porozumění ideové strukturaci obsahu v oborech.
Anglicky
The quality of education is from the didactic perspective a matter of reflection oriented towards the objectives, content, and methodological (structural) and relational dimension of education. While respecting the components and characteristics of the quality of education, the authors focus on teacher’s subjective theories as a variable in the education process. They study the target values in the scope of quality education, based on a different/new view of nature and culture, and they present the ideological dimension of the curriculum within the scope of the topic at hand. After defining and substantiationg the main attributes, they present the results of a research whose aim was to describe the subjective theories of a selected group of teachers to biophile orientated education and find out how these theories are reflected in the education process. The research used the technique of structuring concepts based on semistructured interview. The description of subjective theories as a result of mapping of the ways of teachers’ thinking about nature and culture in the context of education is evaluated not only in terms of psycho-didactic transformation, but especially from the onto-didactic perspective, i.e. understanding the ideological structuring content of in the fields of study.
Návaznosti
MUNI/A/1317/2014, interní kód MU |
|