BOBKOVÁ, Markéta. Inovace a jejich význam v cestovním ruchu (Innovation and its significance to tourism). In Ing. Bc. Andrea Holešinská, Ph.D. 6. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu. Sborník příspěvků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 7-13. ISBN 978-80-210-8117-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Inovace a jejich význam v cestovním ruchu
Name (in English) Innovation and its significance to tourism
Authors BOBKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 6. mezinárodní kolokvium o cestovním ruchu. Sborník příspěvků. p. 7-13, 7 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14560/15:00086415
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-8117-8
Keywords (in Czech) cestovní ruch; governance; implementace; inovace; konkurenceschopnost
Keywords in English competitiveness; governance; implementation; innovation; tourism
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Markéta Novotná, Ph.D., učo 349165. Changed: 2/2/2016 21:42.
Abstract
Na základě institucionálních směrů teorie regionálního rozvoje bývají často vysvětlovány příčiny regionálních rozdílů. Tyto směry zdůrazňují význam inovací a znalostí pro vznik a udržení konkurenčních výhod. Inovace a schopnost vytvářet inovativní produkty tedy představují pro regiony významnou výhodu, podněcující vznik pracovních míst a jejich ekonomický rozvoj. Neméně významnou roli mají inovace také v oblasti cestovního ruchu. Podle výzkumníků lze implementací inovací odlišit produkt cestovního ruchu, zvýšit jeho konkurenceschopnost a tím také generovat další socioekonomické přínosy. Cílem příspěvku je poskytnout ucelený přehled o využití inovací v destinacích cestovního ruchu, o způsobech implementace a jejich přínosu pro destinace. Inovace jsou zde zmiňovány zejména v souvislosti s aplikací konceptu destination governance, který se inspiruje zkušenostmi z řízení obchodních společností.
Abstract (in English)
According to the institutional approaches to regional development theories the causes of regional disparities are often explained. These approaches emphasize the importance of innovation and knowledge for developing and sustaining competitive advantage. Innovation and the ability to create innovative products constitute a significant advantage for the regions, stimulating job creation and economic development. Innovation plays an equally important role in the field of tourism. According to the researchers, the implementation of innovation differentiates tourism product, increases its competitiveness and thereby generates additional socioeconomic benefits. The aim of this paper is to provide a comprehensive overview of the utilization of innovation in tourist destinations, its implementation and benefits for destinations. Innovations are also mentioned in connection with the concept of destination governance, inspired by the management of companies.
PrintDisplayed: 25/5/2024 13:05