BÉBAROVÁ, Markéta. Školní výuka hudby a zpěvu v českých zemích od jejích počátků do konce 18. století. In Doktorandská konference "Teorie a praxe hudební výchovy IV". 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Školní výuka hudby a zpěvu v českých zemích od jejích počátků do konce 18. století
Název česky Školní výuka hudby a zpěvu v českých zemích od jejích počátků do konce 18. století
Název anglicky Education of Music and Singing in Bohemian Schools from Beginning until the End of the 18th Century
Autoři BÉBAROVÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Doktorandská konference "Teorie a praxe hudební výchovy IV" 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00086481
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Farní školy; hudební výchova; kantoři; klášterní školy; literátská bratrstva; městské školy; pěvecký sbor; zpěv
Klíčová slova anglicky Parochial schools; Music; Schoolmasters; Convent school; Literary brotherhoods; Urban schools; Choir; Singing
Změnil Změnila: Mgr. Markéta Bébarová, Ph.D., učo 360813. Změněno: 8. 3. 2016 19:20.
Anotace
Příspěvek pojednává o konkrétní podobě hudebního vyučování na školách v českých zemích v rozmezí 9. až 18. století a srovnává ji s úrovní současné školní hudební výchovy. Zabývá se počátky organizované výuky hudby v klášterních, farních a městských školách a pokračuje až k vyučovací praxi českých kantorů - skladatelů z období hudebního klasicismu. Popisuje, jakým způsobem výuka probíhala, jak se žáci podíleli na hudebních produkcích jednotlivých obcí, a seznamuje také s požadavky na odborné hudební vzdělání, které tehdejší praxe kladla na kantory i žáky. Jedná se o přehledovou studii pro výzkumné účely hudebnosti mládeže, které dlouhodobě řeší Katedra hudební výchovy Pedagogické fakutly Masarykovy univerzity v rámci svých výzkumných projektů.
Anotace anglicky
This paper deals with a music education in schools in Bohemia from 9th till 18th century and compares it to contemporary level of teaching music. Beginnings of a music education in monastery, parish and town schools are shown, with a progression to teaching practice of Czech schoolmasters - composers from a classical period. The paper describes actual teaching process, the way pupils contributed to music performances within particular localities and professional music education demands for teachers and pupils placed by the then practice. It is a survey study of musicality of youth for research purposes running within long-term research projects at Department of Music of the Faculty of Education of Masaryk University.
Návaznosti
MUNI/A/1309/2014, interní kód MUNázev: Postoje vysokoškolských studentů ČR k soudobé artificiální hudbě
Investor: Masarykova univerzita, Postoje vysokoškolských studentů ČR k soudobé artificiální hudbě, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 10. 10. 2024 14:04