2016
Přístupy k liberalizaci osobní železniční dopravy v ČR
TOMEŠ, Zdeněk a Monika JANDOVÁZákladní údaje
Originální název
Přístupy k liberalizaci osobní železniční dopravy v ČR
Název anglicky
Approaches to Czech Passenger Railway Market Liberalisation
Autoři
TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí) a Monika JANDOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Acta oeconomica pragensia : vědecký sborník Vysoké školy ekonomické v Praze, Vysoká škola ekonomická v Praze, 2016, 0572-3043
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50600 5.6 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14560/16:00087597
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky
Railways; competition; open access; competitive tendering; direct awarding; Czech Republic
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 1. 2017 13:45, prof. Ing. Zdeněk Tomeš, Ph.D.
V originále
Konkurence na českém železničním trhu osobní přepravy se začala rozvíjet před několika lety. Obecně je možné rozlišit dva typy konkurence - neregulovanou (konkurenci na trhu) a regulovanou (konkurenci o trh). Konkurence na trhu nyní probíhá na trati Praha–Ostrava a konkurence o trh byla aplikována v několika tendrech na dotované služby. Přesto většina českého trhu osobní přepravy zůstává uzavřena a je otázkou, jak se s rozvojem konkurence vypořádat - zda prosazovat konkurenci na trhu nebo konkurenci o trh. Na základě evropských zkušeností a výsledků modelů lze spíše doporučit rozšíření konkurence o trh.
Anglicky
Competition on the Czech railway passenger market has been developing recently. It is possible to distinguish two types of competition – unregulated competition (competition on the market) and regulated competition (competition for the market). Competition on the market is present on the Prague–Ostrava route and competition for the market has been applied in a few public tenders for subsidised services. However, the substantial part of the Czech railway passenger market has remained closed and there is a question how to proceed with the competition development – whether to promote competition on the market or competition for the market. Based on European and modelling experience, there is an argument for more competition for the market.
Návaznosti
MUNI/A/0997/2015, interní kód MU |
| ||
TD020010, projekt VaV |
|