D 2014

FM systém a dítě se sluchovým postižením předškolního věku

HORÁKOVÁ, Radka

Základní údaje

Originální název

FM systém a dítě se sluchovým postižením předškolního věku

Název česky

FM systém a dítě se sluchovým postižením předškolního věku

Název anglicky

FM technology and a child with hearing impairment in preschool age

Autoři

HORÁKOVÁ, Radka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

první. Olomouc, Jinakost ve speciálněpedagogickém kontextu, XV. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, II. konference mladých vědeckých pracovníků. od s. 55-62, 8 s. 2014

Nakladatel

Univerzita Palackého v Olomouci

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00086522

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-244-4290-7

Klíčová slova česky

dítě s postižením sluchu; sluchadlo; kochleární implantát; FM technologie; rozvoj komunikačních dovedností

Klíčová slova anglicky

deaf child; hearing aid; cochlear implant; FM technology; development of communication skills

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2016 22:49, PhDr. Radka Horáková, Ph.D.

Anotace

V originále

Sluchadla a kochleární implantáty hrají klíčovou roli při kompenzaci sluchové vady. Ačkoliv jsme svědky neustálého pokroku ve vývoji těchto technických pomůcek, stále jejich uživatelé čelí potížím při recepci mluvené řeči v hlučném prostředí, či při větší vzdálenosti. Zde se nabízí prostor pro užívání FM technologie. Ve článku je pojednáno o možnostech využití FM systémů, zejména u dětí předškolního věku, což je pro období rozvoje řeči zcela zásadní. Popsány budou výsledky kvalitativního výzkumného šetření, které bylo realizováno formou případové studie. V průběhu několika fází výzkumu byl posuzován přínos FM systému v oblasti jeho sluchové percepce a jazykového vývoje.

Anglicky

The hearing aids and cochelar implants play a crucial role in the proces of the hearing impairment compensation. Despite the fact of the continual technical development, the users keep facing the problems while spoken language perception in the noisy enviroment or within longer distance from speaker. Therefore there is a space for FM system technology using. Presented article deals with the FM system using, particularly in preschool children. This develompental period is considered to be essential for speech development. There are described the results of the qualitative research, which was carried out as a case study. Within the several phases of the research the benefit of the FM system has been evaluated in the area of the hearing perception and the language development.