ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela. Jan Jiří Etgens a Dionýsius Strauss: Nový pohled na barokní skicář "Marat Icones" (Jan Jiří Etgens and Dionýsius Strauss: New Interpretation of the baroque sketch-book "Marat Icones"). In přednáška v Ústavu dějin umění AV ČR v rámci cyklu přednášek Collegium historiae artium. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jan Jiří Etgens a Dionýsius Strauss: Nový pohled na barokní skicář "Marat Icones"
Name (in English) Jan Jiří Etgens and Dionýsius Strauss: New Interpretation of the baroque sketch-book "Marat Icones"
Authors ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition přednáška v Ústavu dějin umění AV ČR v rámci cyklu přednášek Collegium historiae artium, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00087814
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Jan Jiří Etgens; Dionýsius Strauss; skicář; skicář "Marat Icones"; Rajhrad; Hradisko u Olomouce
Keywords in English Jan Jiří Etgens; Dionýsius Strauss; sketch-book; sketch-book "Marat Icones"; Rajhrad; Hradisko u Olomouce
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Michaela Šeferisová Loudová, Ph.D., učo 9459. Changed: 18/2/2016 18:48.
Abstract
Barokní skicář řádového malíře a concettisty, premonstráta Dionýsia Strausse (1660-1720) obsahuje kresby a grafické listy. Podle dosavadního bádání získal Strauss skicář během svého pobytu v Římě (1691-1692), a to již s různými kresbami, jejichž autoři jsou hledáni v okruhu Carla Marattiho (1625-1713) a Giovanniho Battisty Gaulliho, zvaného il Baciccio (1639-1709). Po návratu si Strauss do skicáře zapisoval své vlastní ikonografické programy a pořizoval vlastní kresby. Na základě poslední analýzy Straussova alba se však zdá, že tuto původní interpretaci bude třeba, při nejmenším částečně, revidovat. Důvodem jsou nová autorská připsání některých kreseb, která přirozeně vedou i k přehodnocení interpretace celého alba, jeho původu a utváření.
Abstract (in English)
The baroque sketch-book of the Premonstratensian order painter and creator of iconographic programmes, Dionýsius Strauss (1660-1720) includes various sketches and engravings. According to the former research, Strauss obtained the sketch-book in Rome during his study stay (1691-1692). In the sketch-book, there should be various sketches, whose authors are searched in the circle of Carlo Maratti (1625-1713) and Giovanni Battista Gaulli – Il Baciccio (1639-1709). After his return, Strauss wrote his own iconographic programmes and drew his own sketches in this sketch-book. Based on our analysis of Strauss sketch-book, this interpretation should be revised. The reason for this reinterpretation is a new authorship of some drawings, which leads also to reinterpretation of the whole sketch-book.
Links
GB14-36521G, research and development projectName: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání
PrintDisplayed: 31/5/2024 02:11