2016
Jan Jiří Etgens a Dionýsius Strauss: Nový pohled na barokní skicář "Marat Icones"
ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, MichaelaZákladní údaje
Originální název
Jan Jiří Etgens a Dionýsius Strauss: Nový pohled na barokní skicář "Marat Icones"
Název anglicky
Jan Jiří Etgens and Dionýsius Strauss: New Interpretation of the baroque sketch-book "Marat Icones"
Autoři
ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
přednáška v Ústavu dějin umění AV ČR v rámci cyklu přednášek Collegium historiae artium, 2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00087814
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Jan Jiří Etgens; Dionýsius Strauss; skicář; skicář "Marat Icones"; Rajhrad; Hradisko u Olomouce
Klíčová slova anglicky
Jan Jiří Etgens; Dionýsius Strauss; sketch-book; sketch-book "Marat Icones"; Rajhrad; Hradisko u Olomouce
Štítky
Změněno: 18. 2. 2016 18:48, Mgr. Michaela Šeferisová Loudová, Ph.D.
V originále
Barokní skicář řádového malíře a concettisty, premonstráta Dionýsia Strausse (1660-1720) obsahuje kresby a grafické listy. Podle dosavadního bádání získal Strauss skicář během svého pobytu v Římě (1691-1692), a to již s různými kresbami, jejichž autoři jsou hledáni v okruhu Carla Marattiho (1625-1713) a Giovanniho Battisty Gaulliho, zvaného il Baciccio (1639-1709). Po návratu si Strauss do skicáře zapisoval své vlastní ikonografické programy a pořizoval vlastní kresby. Na základě poslední analýzy Straussova alba se však zdá, že tuto původní interpretaci bude třeba, při nejmenším částečně, revidovat. Důvodem jsou nová autorská připsání některých kreseb, která přirozeně vedou i k přehodnocení interpretace celého alba, jeho původu a utváření.
Anglicky
The baroque sketch-book of the Premonstratensian order painter and creator of iconographic programmes, Dionýsius Strauss (1660-1720) includes various sketches and engravings. According to the former research, Strauss obtained the sketch-book in Rome during his study stay (1691-1692). In the sketch-book, there should be various sketches, whose authors are searched in the circle of Carlo Maratti (1625-1713) and Giovanni Battista Gaulli – Il Baciccio (1639-1709). After his return, Strauss wrote his own iconographic programmes and drew his own sketches in this sketch-book. Based on our analysis of Strauss sketch-book, this interpretation should be revised. The reason for this reinterpretation is a new authorship of some drawings, which leads also to reinterpretation of the whole sketch-book.
Návaznosti
GB14-36521G, projekt VaV |
|