B 2015

Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením

VRUBEL, Martin

Základní údaje

Originální název

Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením

Název česky

Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením

Název anglicky

Facilitators and barriers of school and social inclusion of people with visual impairment

Autoři

Vydání

Brno, 186 s. 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-8022-5

Klíčová slova česky

Zrakové postižení; facilitátor; bariéra; determinanta; vzdělávání; rehabilitace; low vision; školní a sociální inkluze; rovnoprávnos; postoje; veducí pracovníci základních a středních škol

Klíčová slova anglicky

Visual impairment; facilitator; barrier; determinant; education; rehabilitation; low vision; school inclusion; social inclusion; education; equality; attitudes; executives of elementary and secondary schools

Štítky

Změněno: 19. 5. 2016 13:59, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Hlavním tématem publikace Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením je analýza facilitátorů měkých a tvrdých bariér školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. V publikaci tyto facilitátory analyzujeme, diskutujeme jejich význam a vliv na kvalitu života osob se zrakovým postižením a komparujeme tato zjištění se zahraničními trendy. Téma prezentujeme v kontextu teoretických paradigmat oboru Speciální pedagogika, spolupracujících oborů a funkčního přístupu k postižení dle Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disabilit a zdraví. Publikace přináší analýzu postojů vedoucích pracovníků základních a středních škol k determinantám školní a sociální inkluze. Publikace prezentuje index inkluze žáků a studentů se zrakovým postižením a na jeho základě identifikuje, které bariéry jsou z hlediska postoje vedoucích pracovníků základních a středních škol významné. Popsané kvantitativní výzkumné šetření ukazuje, že postoje vedoucích pracovníků k možnosti inkluzivního vzdělávání osob se zrakovým postižením jsou ovlivněny předpokladem, že typ zrakového postižení ovlivňuje úspěšnou inkluzi.

Anglicky

The main goal of this book is to analyse the inclusion determiners of people with visual impairment. The study is based on the concept of special pedagogy paradigms and functional approach to impairments derived from the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). The aim of this book is to analyse determiners of school inclusion from the common primary and secondary schools management point of view. The leading Works are in the focus due to theirs key role in successful inklusive education. The theoretical part of this book is covered in four chapters. The empirical part of this book deals with the important determiners of school inclusion, including the attitude of primary and secondary school management to the factors effecting the process of inclusin of pupils and students with visual impairment and the extent of readiness of the leading workers at schools to initiate the inclusion of visually impaired pupils and students. To be able to evaluate the attitudes, we formed an index of visually impaired pupil inclusion. For our investigation, we employed the methods of quantitative design, personal interviewing and a questionnaire. Research shows that the attitudes of school leaders focused on the possibility of inclusive education for people with visual impairment are influenced by the assumption that the type of visual impairment affects the successful of the process of inclusion.

Návaznosti

MUNI/A/1169/2014, interní kód MU
Název: Současné trendy v pojetí a realizaci inkluzivního vzdělávání v ČR a na PdF MU se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Investor: Masarykova univerzita, Současné trendy v pojetí a realizaci inkluzivního vzdělávání v ČR a na PdF MU se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty