2015
Souvislost chemického experimentu a znalostí žáků v procesu zkušenostního učení
ŠINDELKOVÁ, Monika, Alžběta MÁLKOVÁ a Irena PLUCKOVÁZákladní údaje
Originální název
Souvislost chemického experimentu a znalostí žáků v procesu zkušenostního učení
Název anglicky
Casual link of chemical experiment and pupil´s knowledge in experiential learning process
Autoři
ŠINDELKOVÁ, Monika (203 Česká republika, garant, domácí), Alžběta MÁLKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Irena PLUCKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, 9. didaktická konference s mezinárodní účastí, Sborník příspěvků, od s. 158-167, 10 s. 2015
Nakladatel
PdF MU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00086713
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-8143-7
Klíčová slova česky
Demonstrační experiment; Deweyho model zkušenostního učení; experiment; chemie; Kolbův cyklus učení; kužel zkušenosti; paměť; zkušenost; zkušenostní učení; znalost; žákovský experiment
Klíčová slova anglicky
Demonstration; Dewey´s experiential learning model; experiment; chemistry; Kolb´s experiential learning cycle; cone if experience; memory; experience; experiential learning; knowledge
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2016 19:03, PhDr. Mgr. Monika Bortlíková
V originále
Tento příspěvek se z velkého množství různých netradičních didaktických metod zabývá zkušenostním učení, resp. jeho aplikací v předmětu chemie na základní škole prostřednictví chemického experimentu. První část textu vymezuje pojem „zkušenostní učení“ a shrnuje teoretická východiska s důrazem na Deweyho model zkušenostního učení, Daleho kužel zkušenosti a na Kolbův cyklus zkušenostního učení. Druhá část textu obsahuje teoretický úvod k problematice chemického experimentu ve vyučování. Poslední část textu je věnována výzkumnému šetření, jehož úkolem bylo zmapovat průměrnou míru zapamatování si s ohledem na různé vyučovací metody – výklad, žákovský a demonstrační experiment.
Anglicky
From the large variety of non-traditional teaching methods is the article deals with application of experiential learning in chemistry at the elementary school through the chemical experiments. The first part of the text defines the concept of "experiential learning" and summarizes the theoretical background with emphasis on Dewey's model of experiential learning, Dale´s cone of experience and Kolb's experiential learning cycle. The second part of the text contains a theoretical introduction of chemical experiments in teaching. The last part contains results of the research aimed to map the average rate of remembering with a regard to different teaching methods – lecture, experiment and demostration.