D 2015

Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek

ŠUTOVÁ, Michaela

Základní údaje

Originální název

Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek

Název česky

Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek

Název anglicky

Textbooks of Physics from boys and girls point of view

Autoři

ŠUTOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Moderní trendy ve vyučování, matematiky a přírodovědných předmětů V, od s. 68-77, 10 s. 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00086727

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-8136-9

Klíčová slova česky

Učebnice; čtení učebnic; eye-tracking; fyzika

Klíčová slova anglicky

Textbooks; reading of textbooks; eye-tracking; physics

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2016 17:13, PhDr. Mgr. Michaela Drexler

Anotace

V originále

Tento příspěvek popisuje vnímání, čtení a způsob procházení tří vybraných učebnic fyziky žáky (n = 12) základních škol. Výzkum se přitom zaměřuje a poukazuje na rozdíly mezi chlapci a dívkami. V rámci každé učebnice byla vybrána kapitola o spalovacích motorech. Jako výzkumná metoda umožňující srovnání byla využita metoda eye-trackingu za pomoci přístroje SMI RED 250 a následně také hloubkového rozhovoru. Výstupy příspěvku ukazují zmiňované rozdíly ve vnímání učebnic a práci s nimi mezi chlapci a dívkami. Naznačují také možné úpravy fyzikálních učebnice, které by mohly zvýšit efektivitu (čtenost a srozumitelnost) při výuce fyziky. Výzkum byl realizován v průběhu října 2015.

Anglicky

This paper describes perception, reading and way of browsing of three selected textbooks of Physics by students (n = 12) of elementary school. The survey focuses and points to differences between boys and girls and it was realized in the course of October 2015. We have used a chapter describing combustion engine in each of textbook. We have used the eye-tracking (SMI RED 250 device) method followed by in-depth interview as a research method allowing that comparison. This paper presents results showing some differences between boys and girls in perception and work with textbooks. We propose some possible adjustment of textbooks of Physics that could increase the effectivity (reading and understandable) of the education process.