2015
Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek
ŠUTOVÁ, MichaelaZákladní údaje
Originální název
Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek
Název česky
Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek
Název anglicky
Textbooks of Physics from boys and girls point of view
Autoři
ŠUTOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, Moderní trendy ve vyučování, matematiky a přírodovědných předmětů V, od s. 68-77, 10 s. 2015
Nakladatel
Masarykova univerzita v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00086727
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-8136-9
Klíčová slova česky
Učebnice; čtení učebnic; eye-tracking; fyzika
Klíčová slova anglicky
Textbooks; reading of textbooks; eye-tracking; physics
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2016 17:13, PhDr. Mgr. Michaela Drexler
V originále
Tento příspěvek popisuje vnímání, čtení a způsob procházení tří vybraných učebnic fyziky žáky (n = 12) základních škol. Výzkum se přitom zaměřuje a poukazuje na rozdíly mezi chlapci a dívkami. V rámci každé učebnice byla vybrána kapitola o spalovacích motorech. Jako výzkumná metoda umožňující srovnání byla využita metoda eye-trackingu za pomoci přístroje SMI RED 250 a následně také hloubkového rozhovoru. Výstupy příspěvku ukazují zmiňované rozdíly ve vnímání učebnic a práci s nimi mezi chlapci a dívkami. Naznačují také možné úpravy fyzikálních učebnice, které by mohly zvýšit efektivitu (čtenost a srozumitelnost) při výuce fyziky. Výzkum byl realizován v průběhu října 2015.
Anglicky
This paper describes perception, reading and way of browsing of three selected textbooks of Physics by students (n = 12) of elementary school. The survey focuses and points to differences between boys and girls and it was realized in the course of October 2015. We have used a chapter describing combustion engine in each of textbook. We have used the eye-tracking (SMI RED 250 device) method followed by in-depth interview as a research method allowing that comparison. This paper presents results showing some differences between boys and girls in perception and work with textbooks. We propose some possible adjustment of textbooks of Physics that could increase the effectivity (reading and understandable) of the education process.