ŠUTOVÁ, Michaela. Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek. In Monika Šindelková (ed.). Moderní trendy ve vyučování, matematiky a přírodovědných předmětů V. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2015, s. 68-77. ISBN 978-80-210-8136-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek
Název česky Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek
Název anglicky Textbooks of Physics from boys and girls point of view
Autoři ŠUTOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, Moderní trendy ve vyučování, matematiky a přírodovědných předmětů V, od s. 68-77, 10 s. 2015.
Nakladatel Masarykova univerzita v Brně
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00086727
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-8136-9
Klíčová slova česky Učebnice; čtení učebnic; eye-tracking; fyzika
Klíčová slova anglicky Textbooks; reading of textbooks; eye-tracking; physics
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Mgr. Michaela Drexler, učo 350140. Změněno: 29. 3. 2016 17:13.
Anotace
Tento příspěvek popisuje vnímání, čtení a způsob procházení tří vybraných učebnic fyziky žáky (n = 12) základních škol. Výzkum se přitom zaměřuje a poukazuje na rozdíly mezi chlapci a dívkami. V rámci každé učebnice byla vybrána kapitola o spalovacích motorech. Jako výzkumná metoda umožňující srovnání byla využita metoda eye-trackingu za pomoci přístroje SMI RED 250 a následně také hloubkového rozhovoru. Výstupy příspěvku ukazují zmiňované rozdíly ve vnímání učebnic a práci s nimi mezi chlapci a dívkami. Naznačují také možné úpravy fyzikálních učebnice, které by mohly zvýšit efektivitu (čtenost a srozumitelnost) při výuce fyziky. Výzkum byl realizován v průběhu října 2015.
Anotace anglicky
This paper describes perception, reading and way of browsing of three selected textbooks of Physics by students (n = 12) of elementary school. The survey focuses and points to differences between boys and girls and it was realized in the course of October 2015. We have used a chapter describing combustion engine in each of textbook. We have used the eye-tracking (SMI RED 250 device) method followed by in-depth interview as a research method allowing that comparison. This paper presents results showing some differences between boys and girls in perception and work with textbooks. We propose some possible adjustment of textbooks of Physics that could increase the effectivity (reading and understandable) of the education process.
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 21:36