SHMIDT, Victoria a Petra ODEHNALOVÁ. Postsocialistické strategie integrace Romů do hlavního vzdělávacího proudu: stále případ epistemologické nespravedlnosti. In Dvanáctý ročník Hradeckých dnů sociální práce. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Postsocialistické strategie integrace Romů do hlavního vzdělávacího proudu: stále případ epistemologické nespravedlnosti
Název česky Postsocialistické strategie integrace Romů do hlavního vzdělávacího proudu: stále případ epistemologické nespravedlnosti
Název anglicky THE POSTSOCIALIST STRATEGIES TO INTEGRATE THE ROMA INTO MAINSTREAM EDUCATION: STILL THE CASE OF EPISTEMIC INJUSTICE?
Autoři SHMIDT, Victoria (643 Rusko, garant, domácí) a Petra ODEHNALOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Dvanáctý ročník Hradeckých dnů sociální práce, 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00081608
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky edukace; právo; Romové; segregace; epistemologická nespravedlnost
Klíčová slova anglicky education; right; Roma; segregation; epistemic injustice
Změnil Změnila: Mgr. Klára Dobrovolná, DiS., učo 84416. Změněno: 17. 3. 2016 21:09.
Anotace
Aktivismus usilující o integraci Romů, iniciovaný mezinárodními neziskovými organizacemi, je předmětem revize mezi kriticky uvažujícími vědci, kteří si uvědomují nejrůznější nedostatky v implementaci usnesení Evropské unie o právech Romů. Kritici zdůrazňují diskontinuitu národní a mezinárodní politiky typickou pro litigaci veřejného zájmu. Veřejné kampaně dle expertů reprodukují melodramatická klišé, která zjednodušují důsledky segregace. Nicméně při soustředění na konkrétní strategie a jejich mezery zůstává kritická revize neucelená a rozhodně vyžaduje systematičtější přístup ke strategiím aktivistů. Společný všem strategiím je důraz na dialog s autoritami na různých úrovních, který predisponuje aktivisty k posílení jejich důvěryhodnosti a tvorbě argumentů přijatelných pro úředníky. Romové tak zůstávají na okraji těchto činností, jako příjemci asistence, stále odcizení od znalosti svých vlastních potřeb a cest k zajišťování svých práv (Ruiz 2005). Ale je prevence segregace dostatečná k delegitimaci procedur, relevantních stereotypů a “zabudování” Romů do dalších, více spolehlivých a potenciálně integrativních procedur? Výzkumnou otázkou je “Jak kriticky revidovat historický kontext současné epistemologické marginalizace Romů za účelem implementace změny a pluralizace diskurzivního prostoru věnovaného obnovení spravedlnosti pro Romy?”
Anotace anglicky
Leading the socialist legacy to the placement of Roma children into special schools significantly simplifies the recognition of past and the strategies towards its overcoming. Unsuccessful pressure under the Czech authorities from international bodies towards decreasing number of Roma students in special schools can be partially explained by the necessity to transform the continuity of procedures established during the socialist period as well as revise the approaches to understanding the right to education. Typical of international prescriptions, exhausting the issue of education by the task to ensure human capital of Roma students prevents from discussions about the own Roma attitudes to the education for them. This focus on authorities and educators continues the socialist tradition to keep the Roma away from the access to epistemic justice – the ability to understand their own situation and share their opinion.
Návaznosti
GA15-10625S, projekt VaVNázev: Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
Investor: Grantová agentura ČR, Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 01:29