C 2015

Podpora dětí s těžkým sluchovým postižením v inkluzivním prostředí mateřské a základní školy

HORÁKOVÁ, Radka

Basic information

Original name

Podpora dětí s těžkým sluchovým postižením v inkluzivním prostředí mateřské a základní školy

Name in Czech

Podpora dětí s těžkým sluchovým postižením v inkluzivním prostředí mateřské a základní školy

Name (in English)

Support for children with severe hearing impairment in the inclusive settings of nursery and elementary schools

Edition

první. Brno, Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma, p. 247-260, 13 pp. 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-8093-5

Keywords (in Czech)

dítě se sluchovým postižením; sluchadla; kochleární implantát; FM systém; hluk; vzdálenost; vývojové škály; test Lingových zvuků; FM ChIP.

Keywords in English

child with hearing impairment; cochlear implant; FM technology; noise; distance; scales of development; Ling six sound test; FM ChIP.

Tags

Reviewed
Změněno: 16/3/2016 14:35, PhDr. Radka Horáková, Ph.D.

Abstract

V originále

Zpracovaná kapitola se zabývá možnostmi podpory dítěte s těžkým sluchovým postižením v prostředí mateřské a základní školy hlavního vzdělávacího proudu. Podpora je v tomto ohledu chápána dvěma způsoby - podpora technická v podobě kompenzačních pomůcek a podpora personální v podobě spolupracujících pedagogů a rodičů dítěte. V rámci kapitoly jsou prezentovány výsledky kvalitativního výzkumného šetření, které se realizovalo ve třech fázích v časovém rozmezí leden 2013 - říjen 2015. Dominantním cílem šetření bylo zhodnocení přínosu kochleárního implantátu a FM systému a hodnocení úrovně jazykových dovedností dítěte předškolního a mladšího školního věku. Pro tento účel byly využity následující nástroje pro hodnocení: vývojové škály společnosti Cochlear, test Lingových zvuků a FM ChIP.

In English

The chapter deals with the possibilities of the support of the child with profound hearing loss in the mainstream educational system - both preschool and primary school. The assistance in this case is understood in two ways: firstly as a technical support - with the use of assistive device, secondly personal support - cooperative teachers and child´s parents. Within the Framework of the chapter there are presented qualitative research outcomes carried out ranging from January 2013 till October 2015. The dominant goal of the research was the cochlear implant and the FM system contribution and overall evaluation of the language abilities level of the preschool child and primary school pupil. The following evaluation tools were applied the developmental scales - Cochlear, the Ling 6 sounds test and FM ChIP.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects