2015
The Level of Reflection in the Professional Development of Pre-Primary Teachers
SYSLOVÁ, ZoraZákladní údaje
Originální název
The Level of Reflection in the Professional Development of Pre-Primary Teachers
Název česky
Úroveň reflexe v profesním rozvoji učitelů mateřských škol
Autoři
SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Przegląd Pedagogiczny, Bydgoszcz, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Instytut Pedagogiki, 2015, 1897-6557
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00086761
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
reflexe; reflektivní praktik; metakognice; myšlenkové operace; pregraduální vzdělávání; předškolní vzdělávání; učitelka mateřské školy
Klíčová slova anglicky
reflection; reflective practitioner; metacognition; mental operations; pregraduual education; pre-primary education; teacher in pre-primary education
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2016 12:35, Dana Nesnídalová
V originále
This study is presenting the expert discourse a view upon the reflection of pre-primary in two phases of their nprofessional development. The level of reflection was ascertained in the period of their study at the Faculty of Education (24) and then after a year of work in a kindergarten (6). The author first unwinds reasoning on the necessity to develop reflective thinking in the pre-primary, which she has based on the existing findings in the said area. She is presenting the reflective model (Korthagen, 2011; Píšová, 2005), which she used in her research. The remaining part of the text deals with the methodology of the research and the findings that had resulted from the data analysis. The results show that aimed support of reflection helps to develop higher levels of cognitive thinking and also points to the connection with using more effective strategies in pre-primary education.
Česky
Předložená studie přináší do odborného diskurzu pohled na reflexi učitelů mateřských škol ve dvou fázích jejich profesního rozvoje. Úroveň reflexe byla zjišťována v době jejich studia na pedagogické fakultě (24) a pak po roce jejich práce v mateřské škole (6). Autorka nejprve rozvíjí úvahu o potřebnosti rozvíjet reflektivní myšlení učitelů mateřských škol, přičemž se opírá o výsledky dosavadních zjištění v této oblasti. Představuje model reflexe (Korthagen, 2011; Píšová, 2005), který využila ve svém výzkumu. Zbývající část textu se věnuje metodice výzkumu a zjištěním, která z analýzy dat vyplynula. Výsledky ukazují, že cílená podpora reflexe pomáhá rozvíjet vyšší hladiny kognitivního myšlení a ukazuje také na souvislost s využíváním efektivnějších vzdělávacích strategií v předškolním vzdělávání.