CHOVANCOVÁ, Barbora. Mediation in Legal English Teaching. Studies in Logic, Grammar and Rhetoric. Bialystok: De Gruyter Open, 2016, roč. 45, č. 1, s. 21-35. ISSN 2199-6059. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1515/slgr-2016-0013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mediation in Legal English Teaching
Název česky Mediace ve výuce právnické angličtiny
Autoři CHOVANCOVÁ, Barbora (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Studies in Logic, Grammar and Rhetoric, Bialystok, De Gruyter Open, 2016, 2199-6059.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14640/16:00089455
Organizační jednotka Centrum jazykového vzdělávání
Doi http://dx.doi.org/10.1515/slgr-2016-0013
Klíčová slova česky ESP; právní angličtina; mluvní dovednosti
Klíčová slova anglicky ESP; legal English; speaking skills
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Změněno: 11. 4. 2017 11:39.
Anotace
Mediation is a language activity that has been unjustly neglected when preparing law students for their future professional careers. When trained in a professional context, students need to develop and improve complex communicative skills. These include not only the traditional language skills such as reading, writing, listening and speaking, but also more advanced skills such as summarizing, providing definitions, changing registers etc. All these are involved in the students’ acquisition of ‘soft skills’ that are particularly important for students of law since much of their future work involves interpersonal lawyer-client interaction. This article argues that mediation is a crucial (though previously underestimated) skill and that law-oriented ESP instruction should provide training aimed at developing this skill. Showing a practical application of this approach, the paper demonstrates that mediation can be successfully integrated in the legal English syllabus and make the learning of legal English more effective.
Anotace česky
Mediace představuje opomíjenou jazykovou dovednost, která může najít uplatnění ve výuce studentů práva. Komunikační dovednosti právníků v oblasti cizojazyčné komunikace zahrnují nejen čtení, psaní, mluvení a poslech, ale také pokročilejší techniky jako sumarizace významu, přeformulování, vysvětlování atd. Jedná se o tzv. "soft skills", které nacházejí uplatnění např. v oblasti komunikace mezi právníky a klienty. Článek rozvíjí teorii mediace jako jazykové dovednosti a na příkladu výuky právní angličtiny ilustruje způsoby, jakými lze tuto dovednost budovat ve výuce odborného studia cizích jazyků.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 07:24