2015
Role vztahů dětí s poruchami chování a výchovných profesionálů v rámci etopedické intervence
ČERVENKA, KarelZákladní údaje
Originální název
Role vztahů dětí s poruchami chování a výchovných profesionálů v rámci etopedické intervence
Název česky
Role vztahů dětí s poruchami chování a výchovných profesionálů v rámci etopedické intervence
Název anglicky
The Role of Relationships of Children with EBD with Educational Professionals within the Process of Special Educational Intervention
Autoři
Vydání
Olomouc, Perspektivy speciální pedagogiky – potřeby, možnosti a výzvy III. olomoucké speciálněpedagogické dny, od s. 30-35, 6 s. 2015
Nakladatel
Univerzita Palackého v Olomouci Pedagocická fakulta Ústav speciálněpedagogických studií
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-244-4907-4
Klíčová slova česky
porucha chování; problémy v chování; etopedie; výchovná zařízení; intervence; sociální inkluze; stigmatizace;
Klíčová slova anglicky
special needs education; behavioural difficulties; conduct disorder; educational facilities; intervention; stigmatization; social inclusion;
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2016 09:35, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
V originále
V příspěvku se autor zaměřuje na téma situace dětí s poruchami chování a emocí. Cílí přitom na roli, kterou hrají vztahy těchto dětí s tzv. výchovnými profesionály (pedagogové z výchovných zařízení – vychovatelé, etopedi) v rámci speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii. Důraz přitom klade na potenciál, který tyto vztahy s sebou mohou nést při podpoře sociální inkluze těchto dětí. Autor své úvahy opírá o koncepci stigmatizace Ervinga Goffmana, zejména pak o jeho pojetí vztahů mezi stigmatizovanými lidmi (v tomto případě dětmi s poruchou chování a emocí) a profesionály, kteří s nimi v rámci své profese přicházejí do kontaktu (v tomto případě vychovateli atp.). Goffman tyto profesionály označuje za tzv. zasvěcené a chápe je jako osoby, jež mají určitý vhled do situace stigmatizovaného, aniž by samy nesly stigmatizující atributy. V příspěvku jsou prezentována vybraná zjištění kvalitativního výzkumu, jehož participanty byli právě tzv. výchovní profesionálové ze školských výchovných zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy.
Anglicky
In his contribution, the author focuses on the situation of children with disordered behaviour and emotions. In doing so, he concentrates on the role played by the relationships of these children with the so-called education professionals (education facility teachers – educators, orthopedists, etc.) within the special education process of education in ethopedy. He emphasises the potential associated with these relationships in the support of social inclusion of these children. The author supports his conjectures by the concept of stigmatization by Ervin Goffman, in particular, by his concept of relationships between stigmatized people (children exhibiting disordered behaviour and emotions in this case) and the professionals (educators, etc., in this case) coming into contact with them within their professions. Goffman refers to these professionals as the so-called dedicated professionals and perceives them as persons who have a certain insight into the situation of a stigmatized individual without carrying the stigmatizing attributes themselves. The contribution will present selected findings of the qualitative research, the participants in which were the so-called education professionals of education facilities exercising institutional or protective education.