D 2015

Role vztahů dětí s poruchami chování a výchovných profesionálů v rámci etopedické intervence

ČERVENKA, Karel

Základní údaje

Originální název

Role vztahů dětí s poruchami chování a výchovných profesionálů v rámci etopedické intervence

Název česky

Role vztahů dětí s poruchami chování a výchovných profesionálů v rámci etopedické intervence

Název anglicky

The Role of Relationships of Children with EBD with Educational Professionals within the Process of Special Educational Intervention

Vydání

Olomouc, Perspektivy speciální pedagogiky – potřeby, možnosti a výzvy III. olomoucké speciálněpedagogické dny, od s. 30-35, 6 s. 2015

Nakladatel

Univerzita Palackého v Olomouci Pedagocická fakulta Ústav speciálněpedagogických studií

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-244-4907-4

Klíčová slova česky

porucha chování; problémy v chování; etopedie; výchovná zařízení; intervence; sociální inkluze; stigmatizace;

Klíčová slova anglicky

special needs education; behavioural difficulties; conduct disorder; educational facilities; intervention; stigmatization; social inclusion;

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2016 09:35, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.

Anotace

V originále

V příspěvku se autor zaměřuje na téma situace dětí s poruchami chování a emocí. Cílí přitom na roli, kterou hrají vztahy těchto dětí s tzv. výchovnými profesionály (pedagogové z výchovných zařízení – vychovatelé, etopedi) v rámci speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii. Důraz přitom klade na potenciál, který tyto vztahy s sebou mohou nést při podpoře sociální inkluze těchto dětí. Autor své úvahy opírá o koncepci stigmatizace Ervinga Goffmana, zejména pak o jeho pojetí vztahů mezi stigmatizovanými lidmi (v tomto případě dětmi s poruchou chování a emocí) a profesionály, kteří s nimi v rámci své profese přicházejí do kontaktu (v tomto případě vychovateli atp.). Goffman tyto profesionály označuje za tzv. zasvěcené a chápe je jako osoby, jež mají určitý vhled do situace stigmatizovaného, aniž by samy nesly stigmatizující atributy. V příspěvku jsou prezentována vybraná zjištění kvalitativního výzkumu, jehož participanty byli právě tzv. výchovní profesionálové ze školských výchovných zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy.

Anglicky

In his contribution, the author focuses on the situation of children with disordered behaviour and emotions. In doing so, he concentrates on the role played by the relationships of these children with the so-called education professionals (education facility teachers – educators, orthopedists, etc.) within the special education process of education in ethopedy. He emphasises the potential associated with these relationships in the support of social inclusion of these children. The author supports his conjectures by the concept of stigmatization by Ervin Goffman, in particular, by his concept of relationships between stigmatized people (children exhibiting disordered behaviour and emotions in this case) and the professionals (educators, etc., in this case) coming into contact with them within their professions. Goffman refers to these professionals as the so-called dedicated professionals and perceives them as persons who have a certain insight into the situation of a stigmatized individual without carrying the stigmatizing attributes themselves. The contribution will present selected findings of the qualitative research, the participants in which were the so-called education professionals of education facilities exercising institutional or protective education.