2015
Nachbarsprachen mit Muttersprachlerinnen im Kindergarten erwerben
BRYCHOVÁ, AliceZákladní údaje
Originální název
Nachbarsprachen mit Muttersprachlerinnen im Kindergarten erwerben
Název česky
Osvojování si jazyka souseda s rodilými mluvčími v mateřské škole
Název anglicky
Neighboring languages with native speakers in Kindergarten acquire
Autoři
Vydání
Mehrsprachigkeit als Chance / Multilingualism as a Chance, 2015
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Změněno: 28. 2. 2016 18:15, PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
V originále
Im Projekt „Interkulturelle Bildung für Kinder, Schüler und Pädagogen“, das in den Jahren 2012-2014 realisiert wurde, haben muttersprachliche Mitarbeiterinnen jeweils ihre Sprache den Vorschulkindern in Kindergärten in Österreich, Tschechien, Slowakei und Ungarn vermittelt und auf diese Weise Kontakte mit tschechisch, ungarisch, slowakisch und deutsch sprechenden Nachbaren und Minderheiten im Land ermöglicht. Auf diese Weise wurde das mehrsprachige Lernen vorbereitet und in den Volksschulen weiter fortgesetzt. Die mehrsprachigen Kenntnisse und Fertigkeiten konnten Kinder auch im Rahmen der Kontakte der Kindergärten über die Grenze verwerten. Im Beitrag wird das Projekt vorgestellt und Ergebnisse der Beobachtungen bezüglich des methodischen Ansatzes diskutiert.
Česky
V rámci projektu "Multikulturní výchova pro děti, studenty a pedagogy", který byl realizován v letech 2012-2014, rodilí mluvčí učili děti předškolního věku v mateřských školách v Rakousku, České republice, na Slovensku a v Maďarsku jazyk souseda a tímto způsobem jim umožnili kontakt s, maďarskými, slovenskými a německy mluvícími sousedy a menšinami v zemi. Tímto způsobem bylo připraveno vícejazyčné učení, které mohlo pokračovat v základních školách dále. Vícejazyčné znalosti a dovednosti také mohly využívat děti pro kontakt školek přes hranice. V článku je projekt prezentován a jsou diskutovány výsledky pozorování týkající se metodického přístupu.
Anglicky
In the project "Intercultural Education for children, students and educators", which was implemented in the years 2012-2014, native-speaking employees each have their language pre-school children taught in kindergartens in Austria, Czech Republic, Slovakia and Hungary and Czech in this way contacts with, Hungarian, Slovak and German-speaking neighbors and minorities in the country allows. In this way, the multilingual learning has been prepared and continued in the elementary schools on. The multilingual knowledge and skills could also exploit children under the contacts of kindergartens across the border. In the article, the project is presented and discussed results of the observations regarding the methodological approach.