p 2015

Nachbarsprachen mit Muttersprachlerinnen im Kindergarten erwerben

BRYCHOVÁ, Alice

Základní údaje

Originální název

Nachbarsprachen mit Muttersprachlerinnen im Kindergarten erwerben

Název česky

Osvojování si jazyka souseda s rodilými mluvčími v mateřské škole

Název anglicky

Neighboring languages with native speakers in Kindergarten acquire

Vydání

Mehrsprachigkeit als Chance / Multilingualism as a Chance, 2015

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta
Změněno: 28. 2. 2016 18:15, PhDr. Alice Brychová, Ph.D.

Anotace

V originále

Im Projekt „Interkulturelle Bildung für Kinder, Schüler und Pädagogen“, das in den Jahren 2012-2014 realisiert wurde, haben muttersprachliche Mitarbeiterinnen jeweils ihre Sprache den Vorschulkindern in Kindergärten in Österreich, Tschechien, Slowakei und Ungarn vermittelt und auf diese Weise Kontakte mit tschechisch, ungarisch, slowakisch und deutsch sprechenden Nachbaren und Minderheiten im Land ermöglicht. Auf diese Weise wurde das mehrsprachige Lernen vorbereitet und in den Volksschulen weiter fortgesetzt. Die mehrsprachigen Kenntnisse und Fertigkeiten konnten Kinder auch im Rahmen der Kontakte der Kindergärten über die Grenze verwerten. Im Beitrag wird das Projekt vorgestellt und Ergebnisse der Beobachtungen bezüglich des methodischen Ansatzes diskutiert.

Česky

V rámci projektu "Multikulturní výchova pro děti, studenty a pedagogy", který byl realizován v letech 2012-2014, rodilí mluvčí učili děti předškolního věku v mateřských školách v Rakousku, České republice, na Slovensku a v Maďarsku jazyk souseda a tímto způsobem jim umožnili kontakt s, maďarskými, slovenskými a německy mluvícími sousedy a menšinami v zemi. Tímto způsobem bylo připraveno vícejazyčné učení, které mohlo pokračovat v základních školách dále. Vícejazyčné znalosti a dovednosti také mohly využívat děti pro kontakt školek přes hranice. V článku je projekt prezentován a jsou diskutovány výsledky pozorování týkající se metodického přístupu.