J 2015

Životní koučování při vzdělávání mladých lidí?

NAVRÁTILOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Životní koučování při vzdělávání mladých lidí?

Název česky

Životní koučování při vzdělávání mladých lidí?

Název anglicky

Life coaching in young people educating?

Autoři

NAVRÁTILOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Andragogika, čtvrtletník pro vzdělávání dospělých, Agentura DAHA s.r.o. 2015, 1211-6378

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50600 5.6 Political science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00086851

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

mladí lidé; identita; rozvoj potenciálu; rozvoj individuálního myšlení; životní koučování

Klíčová slova anglicky

young people; identity; development of potential; development of individual thinging; life coaching
Změněno: 20. 10. 2018 15:40, Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D.

Anotace

V originále

V zájmu zajištění co nejlepší přípravy mladých lidí na jejich budoucí profesi a život, stojí v popředí úvaha, jaké metody a přístupy využívat, aby se mladí dokázali prosadit jak v profesním, tak osobním životě. Vzdělávací systémy, jež jsou velmi často úzce zaměřené na dosahování co nejlepších studijních výsledků, nezřídka opomíjejí individualitu myšlení, jež zaniká v uniformitě jednotného evaluačního systému hodnocení studijních výsledků. Ukazuje se však, že nejlepší studijní výsledky nejsou zárukou, že mladý člověk v budoucnosti obstojí ve svém životě či profesi (Goleman, 1999). Tato stať navazuje na myšlenky autorů zdůrazňujících požadavek, aby vzdělávání zohledňovalo individuální potenciál, umožňovalo rozvíjet kreativitu a osobní talenty a především rozvíjelo myšlení, které je základem pro dosahování osobní excelence mladých lidí (Peterson a Seligman 2004; Seligman, 2003; Saleebey, 2006, Lopez a Louis, 2009). Cílem příspěvku je diskutovat, zda je možné chápat životní koučování jako nástroj rozvoje individuálního myšlení, potenciálu a identity mladých lidí.

Anglicky

: In order to provide the best possible preparation of young people for their future career and life, at the forefront is the consideration, what methods and approaches could be used so that the young person could break through in both professional and personal life. Education systems are often narrowly focused on achieving the best possible study results. Often they neglect the individuality of thinking, which may vanish in the uniformity of the unified evaluation system of learning outcomes. But it turns out that the best study results are not a guarantee that a young person in the future will stand good in his life or profession (Goleman, 1999). This paper takes into consideration the ideas of the authors that accentuate the requirement that the education take into account the individual potential, facilitate developing of creativity and personal talent and above all develop thinking, which is essential for achieving of personal perfection of young people (Peterson and Seligman 2004; Seligman, 2003; Saleebey, 2006 Lopez and Louis, 2009). The aim of this paper is to discuss whether it is possible to understand the life coaching as a tool of development of individual thought and of identity among young people.