2016
Tacitní znalosti začínajících vyučujících. Mezi hledáním svatého grálu a objevováním kola
MAREŠ, Jan a Josef LUKASZákladní údaje
Originální název
Tacitní znalosti začínajících vyučujících. Mezi hledáním svatého grálu a objevováním kola
Název anglicky
Tacit knowledge novice teachers. Between the search for the Holy Grail and reinventing of the wheel
Autoři
MAREŠ, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí)
Vydání
PhD Existence 6 „Výzkum +/vs./- praxe“ 2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00089476
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
tacitní znalosti; profesní příprava učitelů; psychologická gramotnost
Klíčová slova anglicky
tacit knowledge; teacher education; psychological literacy
Změněno: 1. 3. 2016 11:45, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
V originále
Diskusní příspěvek se zaměřuje na akuální a populární téma tacitních znalostí začínajících vyučujících. Tacitní znalosti (Šíp, Švec, 2013) ve spojení s tématem výuky představují konceptualizaci vycházející z původního Polanyiho konceptu (1958). Tato koncepce je lákavou možností uchopit osobní, verbálně neuchopitelnou, procedurálně zaměřenou a obtížně sdělitelnou zkušenost (knowledge) a odlišuje ji od znalosti explicitní, která je též osobní a vztažená k vnějšímu prostředí, ale je sdělitelná. Příspěvek se zamýšlí nad výhodami a nevýhodami této konceptualizace a snaží se nabídnout i další možnosti konceptualizace (rané) profesní zkušenosti vycházející z poznatků a konstruktů kognitivní psychologie s cílem posílit profesní (sebe)reflexi začínajících vyučujících.
Anglicky
Discussion paper focuses on an accrual and a popular topic of tacit knowledge novice teachers. Tacit knowledge (Arrow, Shoemaker, 2013) in conjunction with the theme of education represent the conceptualization based on the original concept of Polanyi (1958). This concept is an attractive option to grab personal verbally elusive, difficult procedurally oriented and communicable experience (knowledge) and distinguishes it from explicit knowledge, which is also personal and related to the external environment, but communicable. The paper discusses the advantages and disadvantages of this conceptualization and seeks to offer even more options conceptualization (early) professional experience-based knowledge and constructs cognitive psychology to enhance the professional (self) reflection of novice teachers.