k 2016

Tacitní znalosti začínajících vyučujících. Mezi hledáním svatého grálu a objevováním kola

MAREŠ, Jan a Josef LUKAS

Základní údaje

Originální název

Tacitní znalosti začínajících vyučujících. Mezi hledáním svatého grálu a objevováním kola

Název anglicky

Tacit knowledge novice teachers. Between the search for the Holy Grail and reinventing of the wheel

Autoři

MAREŠ, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí)

Vydání

PhD Existence 6 „Výzkum +/vs./- praxe“ 2016

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00089476

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

tacitní znalosti; profesní příprava učitelů; psychologická gramotnost

Klíčová slova anglicky

tacit knowledge; teacher education; psychological literacy
Změněno: 1. 3. 2016 11:45, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Anotace

V originále

Diskusní příspěvek se zaměřuje na akuální a populární téma tacitních znalostí začínajících vyučujících. Tacitní znalosti (Šíp, Švec, 2013) ve spojení s tématem výuky představují konceptualizaci vycházející z původního Polanyiho konceptu (1958). Tato koncepce je lákavou možností uchopit osobní, verbálně neuchopitelnou, procedurálně zaměřenou a obtížně sdělitelnou zkušenost (knowledge) a odlišuje ji od znalosti explicitní, která je též osobní a vztažená k vnějšímu prostředí, ale je sdělitelná. Příspěvek se zamýšlí nad výhodami a nevýhodami této konceptualizace a snaží se nabídnout i další možnosti konceptualizace (rané) profesní zkušenosti vycházející z poznatků a konstruktů kognitivní psychologie s cílem posílit profesní (sebe)reflexi začínajících vyučujících.

Anglicky

Discussion paper focuses on an accrual and a popular topic of tacit knowledge novice teachers. Tacit knowledge (Arrow, Shoemaker, 2013) in conjunction with the theme of education represent the conceptualization based on the original concept of Polanyi (1958). This concept is an attractive option to grab personal verbally elusive, difficult procedurally oriented and communicable experience (knowledge) and distinguishes it from explicit knowledge, which is also personal and related to the external environment, but communicable. The paper discusses the advantages and disadvantages of this conceptualization and seeks to offer even more options conceptualization (early) professional experience-based knowledge and constructs cognitive psychology to enhance the professional (self) reflection of novice teachers.