PŘIBYLOVÁ, Pavlína and Petr KACHLÍK. Postavení a úloha školního metodika prevence na vybraných školách v pražském regionu (The Role and Status of a School Prevention Methodist in Selected Schools in the Prague Region). In ČERVENKA, K., VOJTOVÁ, V., KACHLÍK, P. et al. (eds). Faktory resilience v intervenci 3P jako koncept inkluzivních strategií v etopedii. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 137-147. ISBN 978-80-210-8131-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postavení a úloha školního metodika prevence na vybraných školách v pražském regionu
Name in Czech Postavení a úloha školního metodika prevence na vybraných školách v pražském regionu
Name (in English) The Role and Status of a School Prevention Methodist in Selected Schools in the Prague Region
Authors PŘIBYLOVÁ, Pavlína and Petr KACHLÍK.
Edition 1. vyd. Brno, Faktory resilience v intervenci 3P jako koncept inkluzivních strategií v etopedii, p. 137-147, 11 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8131-4
Keywords (in Czech) návyková látka; závislost; metodik prevence; primární prevence; minimální preventivní program; škola; žák; rozhovor; výzkum
Keywords in English habit-forming substance; addiction; methodist of prevention; primary prevention; minimal preventive program; school; student; interview; research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 24/3/2016 21:10.
Abstract
V rámci výzkumného projektu bylo pomocí strukturovaného rozhovoru o 8 hlavních položkách osloveno pět metodiků prevence na záměrně vybraných středních školách v pražském regionu. Bylo hodnoceno jejich vzdělání, pracovní vytížení, charakteristika preventivních aktivit ve školách, možnosti spolupráce s dalšími organizacemi a dostupnost prevence pro žáky. Informanti mají kromě preventivního působení i další výukové povinnosti, funkce metodika prevence nemusí být vždy honorována a zahrnuta do pedagogického úvazku. Preventivní aktivity jsou nejčastěji realizovány formou přednášek v rámci běžné výuky, fi nancovány školou, a pro žáky jsou tedy bezplatné. Všichni informanti absolvovali specializační kurzy a dále se vzdělávají.
Abstract (in English)
The survey research was conducted in a form of a structured interview consisting of 8 major items addressed to 5 prevention methodists working in deliberately selected secondary schools in the Prague region. There were evaluated their education, workload, characterization of preventive activities in schools, possibilities of cooperation with other organizations and the availability of prevention for students. The respondents of the questionnaire work as full-time teachers and have ordinary teaching duties, the function of a prevention methodist does not have to be paid and included in their working hours. The activities of prevention are often presented to students in the form of free lectures fi nanced by the school during ordinary teaching lessons. All respondents have followed a training course and they permanently attend other educational seminars.
PrintDisplayed: 27/5/2024 21:08