C 2015

Pozitiva a rizika související s počítačovou sítí internet pro žáky základní školy

PETINISOVÁ, Tereza a Petr KACHLÍK

Základní údaje

Originální název

Pozitiva a rizika související s počítačovou sítí internet pro žáky základní školy

Název česky

Pozitiva a rizika související s počítačovou sítí internet pro žáky základní školy

Název anglicky

Positives and Risks Associated with the Internet Network for Primary School Pupils

Autoři

PETINISOVÁ, Tereza a Petr KACHLÍK

Vydání

1. vyd. Brno, Faktory resilience v intervenci 3P jako koncept inkluzivních strategií v etopedii, od s. 167-182, 16 s. 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-8131-4

Klíčová slova česky

bezpečnost; dotazník; internet; počítač; riziko; škola; volný čas; výzkum; web; žák

Klíčová slova anglicky

safety; questionnaire; internet; computer; risk; school; leisure; research; web, pupil

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2016 21:11, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Bylo provedeno výzkumné šetření, které si kladlo za cíl zmapovat trávení volného času, pozitiva a rizika související s moderními informačními a komunikačními technologiemi. Pomocí anonymního dotazníku o 20 položkách byl osloven vzorek 150 žáků 1. stupně ze dvou záměrně vybraných základních škol ze severomoravského regionu. Polovina dětí tráví svůj volný čas u počítače, třetina na sociálních sítích. I když je patrná touha respondentů po pobytu venku, třetina sportuje pouze ve škole v hodinách tělesné výchovy. Tři čtvrtiny vzorku mají doma přístup k internetu, jehož potenciálně rizikový obsah není pro 90 % dětí nijak omezován. Sotva polovina rodičů sleduje, které webové stránky jejich děti navštěvují, otázka počítačové bezpečnosti je značně podceňována.

Anglicky

The research was aimed at mapping of leisure time activities, positives and risks relating to modern information and communication technologies. There had been compiled an anonymous questionnaire consisting of 20 items for 150 pupils attending two deliberately selected primary schools located in the North Moravian region. A half of respondent children regularly spend their free time at the computer, a third of children on social networks. Even though there is the apparent desire of the respondents to stay outside, a third of them do sports only in Physical Education lessons in school. Three quarters of respondents have the Internet access at home, 90% of children are not limited by potentially harmful content. Hardly a half of parents control the web pages visited by their children, thus, the matter of cybersecurity has been greatly underestimated.