C 2015

Užívání návykových látek a preventivní aktivity ve vzorku žáků pražských středních škol

PŘIBYLOVÁ, Pavlína a Petr KACHLÍK

Základní údaje

Originální název

Užívání návykových látek a preventivní aktivity ve vzorku žáků pražských středních škol

Název česky

Užívání návykových látek a preventivní aktivity ve vzorku žáků pražských středních škol

Název anglicky

Drug Abuse and Prevention Activities among Pupils of Selected Upper Secondary Schools in the Prague Region

Autoři

PŘIBYLOVÁ, Pavlína a Petr KACHLÍK

Vydání

1. vyd. Brno, Faktory resilience v intervenci 3P jako koncept inkluzivních strategií v etopedii, od s. 219-228, 10 s. 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-8131-4

Klíčová slova česky

dotazník; metodik prevence; návyková látka; prevence; program; škola; výzkum; závislost; zdraví; žák

Klíčová slova anglicky

questionnaire; methodist of prevention; habit-forming substance; prevention; program; school; research; addiction; health; student

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2016 21:11, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Pomocí metody kvantitativního výzkumu a techniky anonymního dotazníku byla uskutečněna studie zaměřená na oblast školní prevence závislostí a užívání návykových látek na středních školách v Praze. Náhodně bylo vybráno 8 středních škol, dotazníkem o 30 položkách byla získána data od 387 respondentů. Preventivní aktivity na školách sice většinou probíhají, ale nejsou vždy dlouhodobé a systematické. Funkci metodika prevence často vykonává výchovný poradce, třídní učitel nebo zástupce vedení školy. Polovina žáků má zkušenost s tabákem, čtvrtina jej kouří pravidelně, pětina je na něm závislá. Polovina souboru získala zkušenost s nelegální drogou, nejčastěji s konopím, extází, halucinogeny a léky bez lékařského doporučení. Čtvrtina žáků užívá nelegální drogy opakovaně, 5 % je na nich závislých. Užívání drog 40 % rodin odsuzuje, třetina si s ním nedovede poradit. Dvě třetiny respondentů znají ve svém okolí osoby užívající drogy.

Anglicky

Using quantitative research methods and techniques of an anonymous questionnaire, the research study focused on the school addiction prevention and substance abuse was conducted in selected secondary schools in Prague. The research questionnaire consisting of 30 items was used for data collection in 8 randomly chosen secondary schools in the Prague region. The total number of respondents participating in the research was 387. The preventive activities in schools are conducted, however, they are not systematic and long-term. The competence of the prevention methodist is often carried out by an educational counsellor, teacher or a member of the school administration. A half of the students have experienced with tobacco, a quarter of respondents smoke regularly, a fi fth of students have already been addictive to it. A half the respondents have experienced illegal drugs, most often cannabis, ecstasy, hallucinogens, and drugs without a prescription. A quarter of students take the illegal drugs repeatedly, 5% of them have been already drugged addictive. 40% of families condemn the drug use and a third of them are not able to cope with it. Two-thirds of respondents know people who use drugs in the surrounding.