PŘIBYLOVÁ, Pavlína a Petr KACHLÍK. Užívání návykových látek a preventivní aktivity ve vzorku žáků pražských středních škol. In ČERVENKA, K., VOJTOVÁ, V., KACHLÍK, P. et al. (eds). Faktory resilience v intervenci 3P jako koncept inkluzivních strategií v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 219-228. ISBN 978-80-210-8131-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Užívání návykových látek a preventivní aktivity ve vzorku žáků pražských středních škol
Název česky Užívání návykových látek a preventivní aktivity ve vzorku žáků pražských středních škol
Název anglicky Drug Abuse and Prevention Activities among Pupils of Selected Upper Secondary Schools in the Prague Region
Autoři PŘIBYLOVÁ, Pavlína a Petr KACHLÍK.
Vydání 1. vyd. Brno, Faktory resilience v intervenci 3P jako koncept inkluzivních strategií v etopedii, od s. 219-228, 10 s. 2015.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-8131-4
Klíčová slova česky dotazník; metodik prevence; návyková látka; prevence; program; škola; výzkum; závislost; zdraví; žák
Klíčová slova anglicky questionnaire; methodist of prevention; habit-forming substance; prevention; program; school; research; addiction; health; student
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Změněno: 24. 3. 2016 21:11.
Anotace
Pomocí metody kvantitativního výzkumu a techniky anonymního dotazníku byla uskutečněna studie zaměřená na oblast školní prevence závislostí a užívání návykových látek na středních školách v Praze. Náhodně bylo vybráno 8 středních škol, dotazníkem o 30 položkách byla získána data od 387 respondentů. Preventivní aktivity na školách sice většinou probíhají, ale nejsou vždy dlouhodobé a systematické. Funkci metodika prevence často vykonává výchovný poradce, třídní učitel nebo zástupce vedení školy. Polovina žáků má zkušenost s tabákem, čtvrtina jej kouří pravidelně, pětina je na něm závislá. Polovina souboru získala zkušenost s nelegální drogou, nejčastěji s konopím, extází, halucinogeny a léky bez lékařského doporučení. Čtvrtina žáků užívá nelegální drogy opakovaně, 5 % je na nich závislých. Užívání drog 40 % rodin odsuzuje, třetina si s ním nedovede poradit. Dvě třetiny respondentů znají ve svém okolí osoby užívající drogy.
Anotace anglicky
Using quantitative research methods and techniques of an anonymous questionnaire, the research study focused on the school addiction prevention and substance abuse was conducted in selected secondary schools in Prague. The research questionnaire consisting of 30 items was used for data collection in 8 randomly chosen secondary schools in the Prague region. The total number of respondents participating in the research was 387. The preventive activities in schools are conducted, however, they are not systematic and long-term. The competence of the prevention methodist is often carried out by an educational counsellor, teacher or a member of the school administration. A half of the students have experienced with tobacco, a quarter of respondents smoke regularly, a fi fth of students have already been addictive to it. A half the respondents have experienced illegal drugs, most often cannabis, ecstasy, hallucinogens, and drugs without a prescription. A quarter of students take the illegal drugs repeatedly, 5% of them have been already drugged addictive. 40% of families condemn the drug use and a third of them are not able to cope with it. Two-thirds of respondents know people who use drugs in the surrounding.
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 12:33