PŘIBYLOVÁ, Pavlína and Petr KACHLÍK. Užívání návykových látek a preventivní aktivity ve vzorku žáků pražských středních škol (Drug Abuse and Prevention Activities among Pupils of Selected Upper Secondary Schools in the Prague Region). In ČERVENKA, K., VOJTOVÁ, V., KACHLÍK, P. et al. (eds). Faktory resilience v intervenci 3P jako koncept inkluzivních strategií v etopedii. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 219-228. ISBN 978-80-210-8131-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Užívání návykových látek a preventivní aktivity ve vzorku žáků pražských středních škol
Name in Czech Užívání návykových látek a preventivní aktivity ve vzorku žáků pražských středních škol
Name (in English) Drug Abuse and Prevention Activities among Pupils of Selected Upper Secondary Schools in the Prague Region
Authors PŘIBYLOVÁ, Pavlína and Petr KACHLÍK.
Edition 1. vyd. Brno, Faktory resilience v intervenci 3P jako koncept inkluzivních strategií v etopedii, p. 219-228, 10 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8131-4
Keywords (in Czech) dotazník; metodik prevence; návyková látka; prevence; program; škola; výzkum; závislost; zdraví; žák
Keywords in English questionnaire; methodist of prevention; habit-forming substance; prevention; program; school; research; addiction; health; student
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 24/3/2016 21:11.
Abstract
Pomocí metody kvantitativního výzkumu a techniky anonymního dotazníku byla uskutečněna studie zaměřená na oblast školní prevence závislostí a užívání návykových látek na středních školách v Praze. Náhodně bylo vybráno 8 středních škol, dotazníkem o 30 položkách byla získána data od 387 respondentů. Preventivní aktivity na školách sice většinou probíhají, ale nejsou vždy dlouhodobé a systematické. Funkci metodika prevence často vykonává výchovný poradce, třídní učitel nebo zástupce vedení školy. Polovina žáků má zkušenost s tabákem, čtvrtina jej kouří pravidelně, pětina je na něm závislá. Polovina souboru získala zkušenost s nelegální drogou, nejčastěji s konopím, extází, halucinogeny a léky bez lékařského doporučení. Čtvrtina žáků užívá nelegální drogy opakovaně, 5 % je na nich závislých. Užívání drog 40 % rodin odsuzuje, třetina si s ním nedovede poradit. Dvě třetiny respondentů znají ve svém okolí osoby užívající drogy.
Abstract (in English)
Using quantitative research methods and techniques of an anonymous questionnaire, the research study focused on the school addiction prevention and substance abuse was conducted in selected secondary schools in Prague. The research questionnaire consisting of 30 items was used for data collection in 8 randomly chosen secondary schools in the Prague region. The total number of respondents participating in the research was 387. The preventive activities in schools are conducted, however, they are not systematic and long-term. The competence of the prevention methodist is often carried out by an educational counsellor, teacher or a member of the school administration. A half of the students have experienced with tobacco, a quarter of respondents smoke regularly, a fi fth of students have already been addictive to it. A half the respondents have experienced illegal drugs, most often cannabis, ecstasy, hallucinogens, and drugs without a prescription. A quarter of students take the illegal drugs repeatedly, 5% of them have been already drugged addictive. 40% of families condemn the drug use and a third of them are not able to cope with it. Two-thirds of respondents know people who use drugs in the surrounding.
PrintDisplayed: 27/5/2024 21:53