J 2015

Video Clubs: EFL Teachers’ Selective Attention Before and After

MINAŘÍKOVÁ, Eva, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš JANÍK a Klára ULIČNÁ

Základní údaje

Originální název

Video Clubs: EFL Teachers’ Selective Attention Before and After

Autoři

MINAŘÍKOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí) a Klára ULIČNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Orbis Scholae, Karolinum, 2015, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00081628

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

professional vision; selective attention; video in teacher education; video clubs; English as a foreign language; teacher education; teacher professional development

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 1. 2019 09:47, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The paper aims to introduce results of a study of the effects of participation in video clubs on EFL (English as a Foreign Language) teachers’ selective attention. It is a part of a larger project concerned with EFL teachers’ professional vision. The paper introduces the theoretical background of study on teachers’ professional vision and selective attention and the rationale of video clubs used specifically for EFL teachers. 11 EFL teachers participated in this year-long study and attended video club meetings that aimed to foster their professional vision for conscious development of pupils’ communicative competence. They were interviewed at the beginning and at the end of the programme; video sequences of their own teaching and of other teacher’s teaching were used as prompts. The transcribed data were analysed using a theory-driven system of categories describing the areas of teachers’ selective attention (i.e. aims, context, content, pupil/s, teacher, process). The results suggest that after participating in video clubs the teachers paid more attention to aims and content, and less to the teacher. The results for the category of pupil(s) differed for the own/other video sequence. As the development of communicative competence represents the ultimate goal of EFL teaching, it is encouraging that after the intervention the teachers’ comments were more aim and content oriented.

Návaznosti

GA13-21961S, projekt VaV
Název: Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)
Investor: Grantová agentura ČR, Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)