k 2015

Výběrové zaměření pozornosti učitelů anglického jazyka před a po účasti ve videoklubech

MINAŘÍKOVÁ, Eva, Michaela PÍŠOVÁ, Klára ULIČNÁ and Tomáš JANÍK

Basic information

Original name

Výběrové zaměření pozornosti učitelů anglického jazyka před a po účasti ve videoklubech

Authors

MINAŘÍKOVÁ, Eva, Michaela PÍŠOVÁ, Klára ULIČNÁ and Tomáš JANÍK

Edition

23. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

videozáznam; vzdělávání učitelů; profesní vidění;
Změněno: 6/3/2016 12:13, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřuje na výběrové zaměření pozornosti učitelů anglického jazyka při pozorování videosekvencí výuky (jakožto dimenze profesního vidění) a jeho změny po absolvování videoklubů, programu dalšího vzdělávání založeného na skupinové analýze videozáznamů výuky. Rozhovory s respondenty před a po účasti ve videoklubu byly analyzovány pomocí deduktivního kategoriálního systému. Ukazuje se, že po videoklubech učitelé více tematizují obsahy a cíle, což je v souladu s cíli intervence.

In English

The paper focuses on selective attention of EFL teachers (as a dimension of professional vision) and its changes after participation in videoclubs, professional development programme based on collaborative analysis of classroom video sequences. Interviews with teachers before and after videoclubs were analysed using a theory-driven coding scheme. The appears that the teachers focused more on content and aims after participating in videoclubs, which was in line with the aims of the intervention.

Links

GA13-21961S, research and development project
Name: Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)
Investor: Czech Science Foundation, Exploring professional vision and its development through video-based analysis (from the perspective of teachers of English as a foreign language)