ĎURINÍK, Michal. Anchoring in willingness-to-pay decisions: An experimental comparison of two research approaches. Ekonomická revue. Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava, 2015, roč. 18, č. 4, s. 147-152. ISSN 1212-3951. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.7327/cerei.2015.12.01.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Anchoring in willingness-to-pay decisions: An experimental comparison of two research approaches
Autoři ĎURINÍK, Michal (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání Ekonomická revue, Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava, 2015, 1212-3951.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/15:00086929
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.7327/cerei.2015.12.01
Klíčová slova anglicky Anchoring; experiment; methodology; willingness to pay
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Ing. Bc. Michal Ďuriník, Ph.D., učo 206408. Změněno: 8. 3. 2016 13:40.
Anotace
Businesses can increase customers’ willingness to pay by simply displaying multi-digit numbers, utilizing the anchoring effect. This paper compares two methodological approaches to test for the anchoring effect experimentally: a hypothetical one (subjects answering what-if questions) and a real situation (subjects making decisions involving their own real money). Although previous studies have examined anchoring in each of these settings separately, no direct comparison is available to date. In this paper, we conduct an experiment to compare anchoring in a hypothetical and a real-purchase setting. As hypothesized, the anchoring effect is more prevalent in the hypothetical than in the real-purchase condition. This produces some concerns regarding the suitability of the methods used to examine the anchoring effect.
VytisknoutZobrazeno: 19. 8. 2024 22:16