p 2015

Eugenics and Female Embodiment in Czechoslovak Public Campaigns and Movies during the 1960s and 1970s

SHMIDT, Victoria

Základní údaje

Originální název

Eugenics and Female Embodiment in Czechoslovak Public Campaigns and Movies during the 1960s and 1970s

Název česky

Eugenika a ženská tělesnost v československých veřejných kampaních a filmech v 60. a 70. letech

Autoři

SHMIDT, Victoria

Vydání

2015

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

eugenika; ženská tělesnost; socialismus; banální nacionalismus

Klíčová slova anglicky

eugenics; female embodiment; socialism; banal nationalism
Změněno: 19. 3. 2016 20:35, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.

Anotace

V originále

This text sheds light on the public policy around women at the start of socialist familialisation in the 1960-1970s in Czechoslovakia. In order to overcome the risk of overdescriptiveness, the methodology of retrospective analysis is designed to trace the reproducing of eugenic discourse as an intersection of policy making, producing public discourse and mass culture. Ricing interest in the impact of eugenic ideas in postsocialist countries especially on social policy redefines the connection between the period of intensive nation-building and socialism. Finally, we trace the application of eugenic discourse in the three most popular fairy-tale movies by Vaclav Vorlíček (The girl on broom, 1971; Three wishes of Cinderella, 1973; How to drown Dr. M…. 1974) narrating the story of domestication of women in favour of their emancipation from the dark kingdom to the progress.

Česky

Rozebírají se kampaně za socialismu kolem ženské tělesnosti za účelem vtahování žen do nových praxí antikoncepce a prevence potratu. Analýza navazuje socialistické diskursy na diskurs eugeniky, který řídil politiku za meziválečné období jako součást nacionalistického hnutí. Rostoucí zájem o rozeznání vlivu eugeniky na vývoj socialistických opatření přepracuje souvislost mezi dobou intenzivního budování nacionální nezávislosti a socialismu. Filmové pohádky Václava Vorlíčka, Dívka na koštěti 1971, Tři oříšky pro Popelku 1973, Jak utopit dr. Mráčka 1974, se rozebírají v kontextu eugenického narativu domestikace a vysvobození ženy do progresivního proudu.