2015
„Vidím je úplně jinýma očima.“ Jak pedagogický přístup Global Storylines mění vztah mezi učiteli a žáky„Vidím je úplně jinýma očima.“ Jak pedagogický přístup Global Storylines mění vztah mezi učiteli a žáky
SLEPIČKOVÁ, LenkaZákladní údaje
Originální název
„Vidím je úplně jinýma očima.“ Jak pedagogický přístup Global Storylines mění vztah mezi učiteli a žáky„Vidím je úplně jinýma očima.“ Jak pedagogický přístup Global Storylines mění vztah mezi učiteli a žáky
Název česky
„Vidím je úplně jinýma očima.“ Jak pedagogický přístup Global Storylines mění vztah mezi učiteli a žáky„Vidím je úplně jinýma očima.“ Jak pedagogický přístup Global Storylines mění vztah mezi učiteli a žáky
Název anglicky
"I can see them trhough different eyes" How is Global Storylines approach changing the relationships between teacher and learners.
Autoři
Vydání
III. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2015
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Global Storylines; Vztah mezi učitelem a žáky; Participativní výuka
Klíčová slova anglicky
Global Storylines; Relationship between teacher and pupils; Participatory learning
Změněno: 17. 3. 2016 21:52, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.
V originále
V roce 2013 zahájila nezisková organizace NaZemi spolu s Institutem inkluzivního vzdělávání řešení projektu, jehož cílem je vnést do praxe na prvních stupních českých základních škol metodiku výuky skrze příběhy Global Storylines, která vznikla v sedmdesátých letech ve Skotsku. Přístup je vhodný pro práci v heterogenních třídách, neboť je dobře přizpůsobitelný rozmanitým potřebám žáků, posiluje začlenění a skupinovou spolupráci. Primárním cílem GSL je otevírat prostor pro participativní výuku a práci s globálními tématy. Jak ukázala analýza průběhu prvních dvou ročníků projektu, práce podle GSL také výrazně proměňuje vztah mezi učitelem a žáky. Učitelé a žáci se díky tomu, že zažívají nové situace, poznávají a oceňují v nových kontextech. Vztah mezi učitelem a žáky se díky příběhu přesouvá do více partnerské a méně hierarchické roviny. Učitelé často reflektují překvapení z toho, jak se jejich žáci v rámci svých rolí proměňují a jak schopní a kreativní dokáží být. Na ponteciál GSL proměňovat vztahy mezi učitelem a žáky se tento příspěvek zaměří. S využitím dat nasbíraných během práce na projektu skrze zúčastněné pozorování, analýzu dokumentů, a rozhovory s učiteli a žáky představíme prvky příběhu, které vztah mezi učitelem a žáky proměňují a analyzujeme procesy, v rámci nichž k této proměně dochází. Budeme diskutovat také o tom, zda je tento efekt měřitelný a přenositelný.
Anglicky
In 2013, a cooperation between NGO NaZemi and the Institute of Research on Inclusive Education started in order to implement at the Czech primary schools new paedagogical approach Global Storylines, originated in 70´s in Scotland. This approach is suitable for working with a hetergoenous groups of learners, as it is flexibly and can be accomodated to the different needs of learners, it strenghten the inclusion and cooperation. The primary goal of Global Storylines is to open the space for participation and for work with global topics. As analysis of the first two years of the project work showed, the work with Global Storylines significantly change the relationship between teacher and learners. Teacher and learners can see each other in new situation and their relationship shifts towards non-hierarchical partnership. Teachers often refer to their surprise arising from the abilities of their learners. This paper is based on the various data source (participatory observation, documents analysis, interviews with learners and teachers etc.) in order to focus on the features of Global Storylines, that influence the relationship between teachers and learners. We discuss the measurability and transferablitiy of this influence as well.