OBROVSKÁ, Jana. Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě. Sociologický časopis. AV ČR, Sociologický ústav, 2016, roč. 52, č. 1, s. 53-78. ISSN 0038-0288. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.13060/00380288.2016.52.1.242.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě
Název česky Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě
Název anglicky Cool Kids, Rappers and Drop-Outs: The Ethnography of Ethnicity and Ethnicisation in the Desegregated Classroom
Autoři OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociologický časopis, AV ČR, Sociologický ústav, 2016, 0038-0288.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50401 Sociology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.143
Kód RIV RIV/00216224:14230/16:00087842
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2016.52.1.242
UT WoS 000371846800003
Klíčová slova česky etnicita interakční rituály etnografie vrstevnické vztahy intersekce identit škola
Klíčová slova anglicky ethnicity interaction rituals ethnography peer relations intersections of identities school
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Změněno: 27. 3. 2021 10:44.
Anotace
V tomto textu se zaměřuji na dynamiku etnicity v desegregované školní třídě. Zabývám se zejména její rolí ve vrstevnické přestávkové kultuře. Ukazuji, že etnicita ve školních vztazích je zpravidla zprostředkovaná a prolínající se s jinými kategoriálními (gender, věk) a sociálními identitami žáků (např. kamarád). Zajímá mě, v jakých kontextech a jakými směry se toto protínání odehrává a jaké integrující a exkludující dopady etnicita ve třídním kolektivu má. Argumentuji při tom, že se etnicita zviditelňuje zejména během ritualizovaných symbolických představení (performance), v nichž jsou různé identity zvýznamňovány. Na pozadí etnografického popisu role etnicity v každodennosti školní třídy analyzuji pozici romských žáků ve třídním kolektivu, jejichž jinakost se stává jak předmětem vylučování, tak prostředkem k sebeprosazování. V průsečících mezi nízkou legitimitou, kterou jsou romští žáci obdařeni v rámci svých žákovských rolí, a vysokou legitimitou v rolích kamarádských, se odkrývá ambivalentní povaha působení etnicity a procesů etnizace ve školním prostoru.
Anotace anglicky
This article focuses on the dynamics of ethnicity in the desegregated classroom. The author examines the role of ethnicity in peer culture and fi nds that it is usually mediated and intersects with other categories (gender, age) and social identities of students (e.g. the friend identity). She also seeks to determine in what contexts and what directions these intersections occur and what kind of integrative or exclusionary effects ethnicity has in the classroom. She argues that ethnicity primarily becomes visible during ritualised symbolic performances in which the signifi cance of different identities is accentuated. Against the backdrop of an ethnographic description of the role of ethnicity in the classroom she analyses the position in the classroom of Roma students, whose distinctiveness can serve as a source of exclusion or a means for selfassertion. At the intersection of the low status that Roma students are given in their role as students and the high status in their role as friends, ethnicity and ethnicisations in the classroom are to be contradictory in their effects.
Návaznosti
GAP404/12/1487, projekt VaVNázev: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 18:22