2016
Educational discourses in social work
NAVRÁTILOVÁ, Jitka a Pavel NAVRÁTILZákladní údaje
Originální název
Educational discourses in social work
Název česky
Vzdělávací diskurzy v sociální práci
Autoři
NAVRÁTILOVÁ, Jitka (203 Česká republika, domácí) a Pavel NAVRÁTIL (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociální pedagogika/Social education, Zlín, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016, 1805-8825
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50600 5.6 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/16:00089573
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
vzdělávání, identita, sociální práce, evidence-based diskurz, reflexivní diskurz, kompetenční diskurz, sociálně-pedagogický diskurz
Klíčová slova anglicky
education; identity; social work; evidence-based discourse; reflexive discourse; competency discourse; social-education discourse
Změněno: 20. 10. 2018 15:43, Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D.
V originále
The experts in the Czech Republic have been leading a discussion about the nature of social work identity for more than a quarter century. This debate has not brought a definite shift in the understanding of what social work is and even has not revealed a shared position on what should be the domain of social work (Chytil, 2007; Navratil, Navratilova, 2008; 2012; Matulayová, Musil, 2013; Punová, Navratilova, 2014). However, if there is a consensus on the identity of social work, it refers to the fact that social work is a branch socially constructed (Navratil, 2013) and therefore also multiparadigmatic or discursively open (Musil, 2013). If it is difficult or impossible to capture the professional identity in one clear and final definition, the professional identity can be seen with the help of discourses. This paper then builds on the premise that one of the most important factors influencing understanding of social work identity is a university education, which is one of the key social institutions that influence or even shape the discursive space of social work (Etzkowitz and Dzisah, 2012). In the paper, we present the most influential contemporary discourses, which are used for the education of social workers.
Česky
V České republice se již více než čtvrt století vede odborná diskuse o podstatě identity sociální práce. Tato debata však nepřinesla jednoznačný posun v poznání, čím sociální práce je, a ani nepřinesla sdílený postoj o tom, co by mělo být její doménou (Chytil, 2007; Navrátil, Navrátilová, 2008; 2012; Matulayová, Musil, 2013; Punová, Navrátilová, 2014). Pokud však v něčem shoda ohledně identity sociální práce panuje, týká se toho, že sociální práce je obor sociálně konstruovaný (Navrátil, 2013) a tedy rovněž multiparadigmatický, či diskurzivně otevřený (Musil, 2013). Je-li tedy obtížné až nemožné postihnout oborovou identitu jednoznačnou a konečnou definicí, lze na oborovou identitu nahlížet pluralitně prostřednictvím diskurzů. Tato stať pak staví na předpokladu, že jedním z nejzásadnějších faktorů ovlivňujícím chápání oborové identity je univerzitní vzdělávání, které je jednou z klíčových společenských institucí, které diskurzivní prostor sociální ovlivňují, či dokonce utvářejí (Etzkowitz a Dzisah, 2012). Ve stati představujeme nejvlivnější soudobé diskurzy, které se uplatňují ve vzdělávání sociálních pracovníků, a odpovídáme na otázku: Jaké předpoklady o výkonu sociální práce a obecněji o pojetí oborové identity implikují vybrané diskurzy vzdělávání v sociální práci. Specifické místo mezi těmito diskurzy zaujímá sociálně-pedagogická perspektiva, s níž tyto ostatní diskurzy komparujeme a ukazujeme, jaké hodnoty jsou pro každý z jednotlivých diskurzů stěžejní a čím mohou obohatit sociální práci jako obor. Vycházíme přitom z extenzivního přehledu české, slovenské a anglicky psané odborné literatury, která k problému vzdělávání sociálních pracovníků byla publikována v uplynulých dvaceti letech.