J 2016

Čeho se dnes mladí lidé bojí? Volně generované výpovědi o strachu vs. sebeposuzovací škála

VOLKOVÁ, Anežka, Lenka LACINOVÁ, Radka NEUŽILOVÁ MICHALČÁKOVÁ a Pavla DUŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Čeho se dnes mladí lidé bojí? Volně generované výpovědi o strachu vs. sebeposuzovací škála

Název anglicky

What do young people fear today? Free-response method vs. self-report scale

Autoři

VOLKOVÁ, Anežka (203 Česká republika), Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Radka NEUŽILOVÁ MICHALČÁKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Pavla DUŠKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology, Academia, 2016, 0009-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.242

Kód RIV

RIV/00216224:14230/16:00087856

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000375970400008

Klíčová slova česky

Specifické strachy; vynořující se dospělost; sebeposuzovací škály; volně generovaná výpověď

Klíčová slova anglicky

Specific fears; emerging adulthood; self-report scales; free-response method
Změněno: 26. 4. 2017 13:46, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

Cílem studie je explorace specifických strachů v období vynořující se dospělosti. Dílčím cílem je prověřit vhodnost užití kombinace škál FSS II a FSSC-II pro respondenty v období vynořující se dospělosti prostřednictvím porovnání výsledků z volně generovaných výpovědí s výsledky získanými užitím sebeposuzovací škály. Studie se zúčastnilo 642 respondentů, 162 mužů a 480 žen. Věkové rozmezí respondentů se pohybovalo od 20 do 29 let (průměrný věk= 23,96; SD= 2,44). Ve studii byly kombinovány dvě metody sběru dat – sebeposuzovací škály (kombinace škál FSSC-II a FSS II) a volná výpověď. Z volných výpovědí byla vytvořena kategorizace mapující obsahovou formu strachu. Na základě výsledků lze popsat strachy typické pro období mladé či vynořující se dospělosti. Jedná se zejména o strachy školní, strachy spojené se selháním, strachy o blízké, strachy spojené se zaměstnáním, strachy ze smrti, partnerské strachy, strachy z odmítnutí druhými lidmi, generalizované strachy a strachy z neznámého. Strachy, které byly detekovány prostřednictvím volných výpovědí, jsou obsahově specifické a zahrnují také vlivy vnějšího prostředí, historický a sociální kontext. Sebeposuzovací škály FSSC II a FSS II se ukázaly být obsahově nedostačující. Bylo by vhodné tyto škály na základě volných výpovědí modifikovat, aby lépe reflektovaly vývojové období mladé dospělosti a český kontext. Limitem studie bylo složení výzkumného vzorku. Jednalo se převážně o studenty (80%) a ženy (74%), což mohlo přispět například k vysokému zastoupení kategorie školních strachů v rámci studie.

Anglicky

Objectives: The study aims at exploring specific fears in the emerging adulthood period. Partial objective is to examine suitability of two self-rating scale-instruments FSSC-II and FSS-II used in combination for respondents in the period of emerging adulthood. It can be assumed that young people will have subjectively perceived fears associated with finding a career, intimate relationship and self-realization. It can be assumed that open-ended answers will include fears that the current combination of scales does not. Method: The total sample size and gender structure: 642 respondents (162 males, 480 females). The sample age ranges between 20 and 29 years. The study combines two methods of data collection: self-rating scales (combination of FSSC -II and FSS-II) and open-ended questions on fears. Results and conclusions: The open-ended answers were categorized into 16 general categories. The order of ten the most intense fears from self-rating scale were presented. Items within scales were based on its contents assigned to general categories, from open-ended answers. Based on results, it is possible to describe some most specific fears typical for the period of emerging adulthood. These include school fears, fears of failure, fears for close ones, employment related fears, death related fears, partnership fears and next. The fears identified through open-ended answers appear to be content-specific and include a also effects of the social contexts. The combination of self-rating scales applied in the survey has proved to be inadequate. This study impact is limited by sample structure. The fact that the sample is over-represented by students (80%) and women (70%) might have contributed to higher proportion of school fears within this study.

Návaznosti

GAP407/12/0854, projekt VaV
Název: Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity
Investor: Grantová agentura ČR, Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity