p 2015

Subjektivní teorie učitele jako determinanta kvality výuky

HORKÁ, Hana and Petra VYSTRČILOVÁ

Basic information

Original name

Subjektivní teorie učitele jako determinanta kvality výuky

Name in Czech

Subjektivní teorie učitele jako determinanta kvality výuky

Name (in English)

Teacher`s subjective theories as a determinant of quality of education

Edition

Mezinárodní vědecká konference ICOLLE 2015, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7509-287-8

Keywords (in Czech)

kvalita vzdělávání; příroda; kultura; biofilní orientace vzdělávání; subjektivní teorie učitele; výzkum

Keywords in English

quality of education; nature; culture; biophiled orientation of education; teacher’s subjective theories; research

Tags

International impact
Změněno: 31/3/2016 20:47, Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D.

Abstract

V originále

Autorky se v prezentaci zaměřují na subjektivní teorie učitele jako proměnnou v procesu výuky při respektování komponent a charakteristik zakládajících kvalitu výuky. Sledují cílové hodnoty v intencích kvalitního vzdělávání, které vycházejí z jiného/nového náhledu na přírodu a kulturu. Po zdůvodnění a vymezení hlavních atributů předkládají výsledky výzkumu, jehož cílem bylo popsat subjektivní teorie vybrané skupiny učitelů o tzv. biofilní orientaci vzdělávání a zjistit, jak se tyto teorie promítají ve výuce. Byla použita technika strukturování konceptů vycházející z polostrukturovaného rozhovoru. Deskripce subjektivních teorií jako výsledek zmapování způsobů přemýšlení učitele o přírodě a kultuře v kontextu výuky je posuzován nejen z hlediska psychodidaktické transformace, ale především z perspektivy ontodidaktické.

In English

In presentation the authors focus on teacher’s subjective theories as a variable in the education process while respecting the components and characteristics of the quality of education,. They study the target values in the scope of quality education, based on a different/new view of nature and culture. After defining and substantiationg the main attributes, they present the results of a research whose aim was to describe the subjective theories of a selected group of teachers to biophile orientated education and find out how these theories are reflected in the education process. The research used the technique of structuring concepts based on semistructured interview. The description of subjective theories as a result of mapping of the ways of teachers’ thinking about nature and culture in the context of education is evaluated not only in terms of psycho-didactic transformation, but especially from the onto-didactic perspective.

Links

MUNI/A/1317/2014, interní kód MU
Name: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masaryk University, Category A