k 2015

Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku

ODEHNALOVÁ, Petra

Základní údaje

Originální název

Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku

Název česky

Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku

Název anglicky

The Application of Inclusive Principles in Education at a Primary School in Czech Republic and in Sweden

Autoři

ODEHNALOVÁ, Petra

Vydání

III. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

vzdělávání; mentální postižení; základní škola; žák; vzdělávací systém; Česká republika

Klíčová slova anglicky

education; intellectual disability; primary school; pupil, education system; Czech Republic
Změněno: 23. 5. 2016 12:13, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Komparativní studie se zabývá uplatňováním inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku, a to především v rámci edukace žáků s mentálním postižením. Ke sběru dat byla použita kvalitativní strategie. Pro realizaci výzkumu byly zvoleny techniky zúčastněného pozorování, polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentace. V centru zájmu byl zejména rozsah a forma interakce žáků z běžných a speciálních tříd, autonomie žáků, podpora jejich zdravého životního stylu a spolupráce na půdě školy i mimo ni. V obou školách jsou zastoupeny možnosti individuální i skupinové integrace. Do budoucna by šlo uvažovat o intenzivnějším propojení běžných a speciálních tříd v rámci výuky. V obou školách je však potenciálně možné klást větší důraz na prostupnost celého systému a na omezení permanentního charakteru zařazení dítěte do určité formy vzdělávání. Jako významná byla identifikována mimo jiné následující zjištění. Jedním z hlavních kladů švédské školy je velký důraz na ovlivnění průběhu výuky ze strany žáka, ať už volbou dílčích aktivit nebo vyučovacích předmětů. V české škole funguje na výborné úrovni spolupráce učitelů se školní speciální pedagožkou, která vede se žáky individuální rozhovory v případě výchovných či jiných problémů. Oproti švédské škole má také bohatší nabídku terapeutických metod (např. Trampolining, Snoezelen nebo bazální stimulace).