2015
Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku
ODEHNALOVÁ, PetraZákladní údaje
Originální název
Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku
Název česky
Uplatňování inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku
Název anglicky
The Application of Inclusive Principles in Education at a Primary School in Czech Republic and in Sweden
Autoři
ODEHNALOVÁ, Petra
Vydání
III. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2015
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
vzdělávání; mentální postižení; základní škola; žák; vzdělávací systém; Česká republika
Klíčová slova anglicky
education; intellectual disability; primary school; pupil, education system; Czech Republic
Změněno: 23. 5. 2016 12:13, Dana Nesnídalová
Anotace
V originále
Komparativní studie se zabývá uplatňováním inkluzivních principů ve vzdělávání na základní škole v České republice a ve Švédsku, a to především v rámci edukace žáků s mentálním postižením. Ke sběru dat byla použita kvalitativní strategie. Pro realizaci výzkumu byly zvoleny techniky zúčastněného pozorování, polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentace. V centru zájmu byl zejména rozsah a forma interakce žáků z běžných a speciálních tříd, autonomie žáků, podpora jejich zdravého životního stylu a spolupráce na půdě školy i mimo ni. V obou školách jsou zastoupeny možnosti individuální i skupinové integrace. Do budoucna by šlo uvažovat o intenzivnějším propojení běžných a speciálních tříd v rámci výuky. V obou školách je však potenciálně možné klást větší důraz na prostupnost celého systému a na omezení permanentního charakteru zařazení dítěte do určité formy vzdělávání. Jako významná byla identifikována mimo jiné následující zjištění. Jedním z hlavních kladů švédské školy je velký důraz na ovlivnění průběhu výuky ze strany žáka, ať už volbou dílčích aktivit nebo vyučovacích předmětů. V české škole funguje na výborné úrovni spolupráce učitelů se školní speciální pedagožkou, která vede se žáky individuální rozhovory v případě výchovných či jiných problémů. Oproti švédské škole má také bohatší nabídku terapeutických metod (např. Trampolining, Snoezelen nebo bazální stimulace).