ŠORGO, Andrej, Nataša PIPENBAHER, Slavica Šimić ŠAŠIĆ, Pavol PROKOP, Milan KUBIATKO, Nika GOLOB, Mehmet ERDOGAN, Iztok TOMAŽIČ, Martin BÍLEK, Jana FANČOVIČOVÁ, Vincentas LAMANAUSKAS a Muhammet USAK. Cross National Study on Pre-Service Elementary and Science Teachers’ Opinions on Science Teaching. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. Ankara, Turecko: EURASIA, GAZI UNIV, 2015, roč. 11, č. 4, s. 713-723. ISSN 1305-8215. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.12973/eurasia.2015.1379a.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Cross National Study on Pre-Service Elementary and Science Teachers’ Opinions on Science Teaching
Název česky Mezinárodní studie názorů studentů učitelství prvního stupně a přírodních věd na výuky přírodních věd
Autoři ŠORGO, Andrej (705 Slovinsko), Nataša PIPENBAHER (705 Slovinsko), Slavica Šimić ŠAŠIĆ (191 Chorvatsko), Pavol PROKOP (703 Slovensko), Milan KUBIATKO (703 Slovensko, garant, domácí), Nika GOLOB (705 Slovinsko), Mehmet ERDOGAN (792 Turecko), Iztok TOMAŽIČ (705 Slovinsko), Martin BÍLEK (203 Česká republika), Jana FANČOVIČOVÁ (703 Slovensko), Vincentas LAMANAUSKAS (440 Litva) a Muhammet USAK (792 Turecko).
Vydání Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, Ankara, Turecko, EURASIA, GAZI UNIV, 2015, 1305-8215.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Turecko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW full-text
Impakt faktor Impact factor: 0.720
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00087200
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.12973/eurasia.2015.1379a
UT WoS 000359237700001
Klíčová slova česky studenti učitelství; názory; výuka přírodních věd; mezinárodní výzkum
Klíčová slova anglicky pre-service teachers; opinions; science teaching; international study
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 8. 4. 2016 10:10.
Anotace
Cross national study on opinions on science teaching was revealed on a sample of 1799 (596 males, 1203 females) pre-service elementary and science teachers’ enrolled in various departments at selected universities in Croatia, Czech Republic, Lithuania, Slovakia, Slovenia and Turkey. Three factors explaining 43.4% of variance were extracted from a pool of 22 items of affirmative statements. In combination with all three factors it was possible to construct a ghost teacher. Such teacher, constructed from the study, recognizes the importance of active student-centred teaching with respect to culture of the society, both in content and values, but will in practice teach with high achievements in mind and teacher centred practice as a vehicle towards success. Differences between teachers from different countries, between genders and between study tracks are statistically significant. The most influential factor determining opinions is the dominant teaching culture of the country.
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 12:33