JANČOVÁ, Martina, Blažena BRABCOVÁ, Libuše VODOVÁ, Jindřich ŠTELCL a Václav VÁVRA. Den biologie. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Den biologie
Název anglicky The Day of Biology
Autoři JANČOVÁ, Martina, Blažena BRABCOVÁ, Libuše VODOVÁ, Jindřich ŠTELCL a Václav VÁVRA.
Vydání 2015.
Další údaje
Typ výsledku Uspořádání workshopu
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky určování dřevin, vodní živočichové, ryby, extrakce DNA, kardiopulmonální resuscitace, historie planety Země
Klíčová slova anglicky determination of woody plant, water animals, fishes, extraction of DNA, cardiopulmonal resucitation, history of the Earth
Změnil Změnila: Mgr. Martina Jančová, Ph.D., učo 10561. Změněno: 13. 4. 2016 13:08.
Anotace
V pátek 20. 11. 2015 uspořádala Katedra biologie PdF MU za podpory Fondu vzdělávací politiky MŠMT z projektu „Podpora studijních programů pro studenty pedagogických oborů a pedagogické pracovníky na Masarykově univerzitě“ jednodenní akci nazvanou Den biologie. Sedmnácti aktivit se zúčastnilo téměř sto žáků 2. st. ZŠ z Brna, Těšan a Tišnova. V první laboratoři zkoušeli poznávat dřeviny všemi smysly a tak měli možnost mimo jiné ochutnat pečené kdoule, rozeznat po čichu douglasku od jedle, poznávat druhy borovic po hmatu a vyzkoušet, jak zní dřevo různých stromů. Sami si vyrobili repliku zkameněliny trilobita, amonita nebo prvohorní plavuně. V druhé laboratoři poznávali, co žije na dně řeky, a soutěžili v rychlosti chytání blešivců. Učili se rozeznávat malé říční ryby, aby splnili náročný úkol spočítání jednotlivých druhů ryb ve společném akváriu. V následném úkolu měli zjistit, zda se jejich DNA shoduje s DNA jablka pomocí vizualizace své DNA a DNA extrahované z jablečného pyré. Vyzkoušeli si, jak se zachraňuje člověk se srdeční zástavou a použití AED. Po přesunu do třetí laboratoře prozkoumávali historii planety Země, když s malou nápovědou chronologicky uspořádávali jednotlivé éry a zásadní události historie naší planety. Učili se přiřazovat ke vzorkům nejběžnějších minerálů jejich typické vlastnosti, pomocí barevných kuliček stanovovali chemické složení zemské kůry a zkoumali různé horniny pod mikroskopem, aby odhalili tajemství jejich mineralogického složení. Nakonec si mohli vyzkoušet brýle „opilý a nebezpečný“, které po nasazení simulují těžkou opilost a testovat, zda by jako opilí řidiči aut dojeli bezpečně domů. Úspěšní řešitelé úkolů si v závěru své návštěvy mohli zvolit jednu ze tří možných odměn vztahujících se k biologické problematice - minerál, přívěšek z hematitu anebo vstupenku do VIDA centra. Po tomto příjemném badatelsky stráveném dnu si žáci jistě mimo jiné pamatují, že ta "kreveta" na misce byla blešivec a žije v potoce, že rybka s fousky je hrouzek nebo, že ta důležitá DNA vypadá naprosto nenápadně a u všech stejně.
Návaznosti
144028, interní kód MUNázev: Podpora studijních programů pro studenty pedagogických oborů a pedagogické pracovníky na Masarykově univerzitě
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Podpora studijních programů pro studenty pedagogických oborů a pedagogické pracovníky na Masarykově univerzitě
VytisknoutZobrazeno: 13. 5. 2024 11:16