J 2016

Psychosocial Modulators of Motor Learning in Parkinson's Disease

ZEMÁNKOVÁ, Petra, Ovidiu LUNGU a Martin BAREŠ

Základní údaje

Originální název

Psychosocial Modulators of Motor Learning in Parkinson's Disease

Autoři

ZEMÁNKOVÁ, Petra (203 Česká republika, domácí), Ovidiu LUNGU (124 Kanada) a Martin BAREŠ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Frontiers in Human Neuroscience, Lausanne, Frontiers Research Foundation, 2016, 1662-5161

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30000 3. Medical and Health Sciences

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 3.209

Kód RIV

RIV/00216224:14110/16:00089696

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

UT WoS

000370918600001

Klíčová slova anglicky

Parkinson'sdisease; motor learning; self-efficacy; task engagement; emotions; social interaction

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 12. 2016 15:32, Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková

Anotace

V originále

Using the remarkable overlap between brain circuits affected in Parkinson's disease (PD) and those underlying motor sequence learning, we may improve the effectiveness of motor rehabilitation interventions by identifying motor learning facilitators in PD. For instance, additional sensory stimulation and task cueing enhanced motor learning in people with PD, whereas exercising using musical rhythms or console computer games improved gait and balance, and reduced some motor symptoms, in addition to increasing task enjoyment. Yet, despite these advances, important knowledge gaps remain. Most studies investigating motor learning in PD used laboratory-specific tasks and equipment, with little resemblance to real life situations. Thus, it is unknown whether similar results could be achieved in more ecological setups and whether individual's task engagement could further improve motor learning capacity. Moreover, the role of social interaction in motor skill learning process has not yet been investigated in PD and the role of mind-set and self-regulatory mechanisms have been sporadically examined. Here, we review evidence suggesting that these psychosocial factors may be important modulators of motor learning in PD. We propose their incorporation in future research, given that it could lead to development of improved non-pharmacological interventions aimed to preserve or restore motor function in PD.

Návaznosti

ED1.1.00/02.0068, projekt VaV
Název: CEITEC - central european institute of technology
MUNI/11/InGA17/2014, interní kód MU
Název: Zvyšování kapacity motorického učení u pacientů s Parkinsonovou nemocí: Přínosy rytmické počítačové hry a sociální interakce
Investor: Masarykova univerzita, Zvyšování kapacity motorického učení u pacientů s Parkinsonovou nemocí: Přínosy rytmické počítačové hry a sociální interakce

Přiložené soubory