ZEMÁNKOVÁ, Petra, Ovidiu LUNGU a Martin BAREŠ. Psychosocial Modulators of Motor Learning in Parkinson's Disease. Frontiers in Human Neuroscience. Lausanne: Frontiers Research Foundation, 2016, roč. 10, "neuvedeno", s. 1-8. ISSN 1662-5161. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3389/fnhum.2016.00074.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Psychosocial Modulators of Motor Learning in Parkinson's Disease
Autoři ZEMÁNKOVÁ, Petra (203 Česká republika, domácí), Ovidiu LUNGU (124 Kanada) a Martin BAREŠ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Frontiers in Human Neuroscience, Lausanne, Frontiers Research Foundation, 2016, 1662-5161.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 30000 3. Medical and Health Sciences
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 3.209
Kód RIV RIV/00216224:14110/16:00089696
Organizační jednotka Lékařská fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.3389/fnhum.2016.00074
UT WoS 000370918600001
Klíčová slova anglicky Parkinson'sdisease; motor learning; self-efficacy; task engagement; emotions; social interaction
Štítky EL OK, podil
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková, učo 9005. Změněno: 19. 12. 2016 15:32.
Anotace
Using the remarkable overlap between brain circuits affected in Parkinson's disease (PD) and those underlying motor sequence learning, we may improve the effectiveness of motor rehabilitation interventions by identifying motor learning facilitators in PD. For instance, additional sensory stimulation and task cueing enhanced motor learning in people with PD, whereas exercising using musical rhythms or console computer games improved gait and balance, and reduced some motor symptoms, in addition to increasing task enjoyment. Yet, despite these advances, important knowledge gaps remain. Most studies investigating motor learning in PD used laboratory-specific tasks and equipment, with little resemblance to real life situations. Thus, it is unknown whether similar results could be achieved in more ecological setups and whether individual's task engagement could further improve motor learning capacity. Moreover, the role of social interaction in motor skill learning process has not yet been investigated in PD and the role of mind-set and self-regulatory mechanisms have been sporadically examined. Here, we review evidence suggesting that these psychosocial factors may be important modulators of motor learning in PD. We propose their incorporation in future research, given that it could lead to development of improved non-pharmacological interventions aimed to preserve or restore motor function in PD.
Návaznosti
ED1.1.00/02.0068, projekt VaVNázev: CEITEC - central european institute of technology
MUNI/11/InGA17/2014, interní kód MUNázev: Zvyšování kapacity motorického učení u pacientů s Parkinsonovou nemocí: Přínosy rytmické počítačové hry a sociální interakce
Investor: Masarykova univerzita, Zvyšování kapacity motorického učení u pacientů s Parkinsonovou nemocí: Přínosy rytmické počítačové hry a sociální interakce
VytisknoutZobrazeno: 25. 7. 2024 22:32