B 2015

Shakespearovský kánon v díle Toma Stopparda

PODROUŽKOVÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Shakespearovský kánon v díle Toma Stopparda

Název česky

Shakespearovský kánon v díle Toma Stopparda

Název anglicky

Shakespearean Canon in the Works of Tom Stoppard

Autoři

PODROUŽKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, 194 s. 1. 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00087337

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-8062-1

Klíčová slova česky

Tom Stoppard; William Shakespeare; současné britské drama; kulturní tradice; kulturní dědictví; shakespearovský kánon; film; povaha a role umění.

Klíčová slova anglicky

Tom Stoppard; William Shakespeare; contemporary British drama; cultural tradition; cultural heritage; Shakespearean canon; film; nature and function of art.

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 4. 2016 09:40, Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.

Anotace

V originále

Tato publikace se zabývá shakespearovskou inspirací v díle současného britského dramatika Toma Stopparda. Práce definuje kánon jako průsečík kulturní tradice a kulturního dědictví a posléze analyzuje tři ze Stoppardových děl, která se shakespearovským kánonem bezprostředně pracují: hru Rosenkrantz a Guildenstern jsou mrtvi, v níž je Shakespeare nahlížen z obrácené perspektivy, dvouaktovku Doggův Hamlet, Krhútův Makbeth, kde je Shakespeare použit prostřednictvím redukce, a scénář k filmu Zamilovaný Shakespeare, který k Shakespearovi přistupuje pomocí fúze dějové linie snímku se zápletkou Shakespearova dramatu. Shakespeare – jeho dílo, osobnost i kult – je Stoppardem chápán jako univerzální symbol umělce a umění, jeho podstaty a funkce.

Anglicky

The publication examines the nature of Shakespearean inspiration in the works of Tom Stoppard. It commences with a definition of the canon as an intersection of cultural tradition and cultural heritage, and proceeds with an in-depth analysis of three Stoppard’s works which are directly linked to the Shakespearean canon: the play Rosencrantz and Guildenstern Are Dead, which approaches Shakespeare from a reversed perspective, combined one-acts Dogg’s Hamlet, Cahoot’s Macbeth, which feature Shakespeare in the form of reduction, and the screenplay Shakespeare in Love, where the film narrative and Shakespeare’s drama interact in various degrees of collision and fusion. Stoppard understands Shakespeare – his works, personality and cult – as a universal symbol of the artist and of art.