2016
Racionalita, citové poznání a problém pravdivosti ve filosofii Františka Mareše
ZELENKA, TomášZákladní údaje
Originální název
Racionalita, citové poznání a problém pravdivosti ve filosofii Františka Mareše
Název anglicky
Rationality, Emotional Cognition and Problem of Truth in Philosophy of František Mareš
Autoři
ZELENKA, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Racionalita a emocionalita ako problém filozofie a vedy, Bratislava, 22.4.2016, 2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00089750
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
František Mareš; Immanuel Kant; racionalita; pravdivost; intuice; idealismus; česká filosofie
Klíčová slova anglicky
František Mareš; Immanuel Kant; rationality; truth; intuition; idealism; Czech philosophy
Štítky
Změněno: 4. 4. 2017 11:36, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
V díle českého idealistického filosofa Františka Mareše (1857-1942) figurují dva druhy lidského poznání: smyslově-rozumové (vědecké) a citové. Mareš se stal na základě četby Kantovy Kritiky čistého rozumu konvencionalistou: Přírodní vědy omezené apriorními formami lidského poznání podle něj nejsou schopny plně postihnout skutečnost. Jejich poznatky jsou sice prakticky užitečné a napomáhají orientaci člověka ve světě, netvoří však poznání adekvátní a úplné. Kanta pak Mareš překračuje svou koncepcí citového poznání, jemuž se ukazuje niterná (ideální) podstata skutečnosti. Ovšem pravdy citového poznání nemohou být plně dostupné lidskému rozumu, který je omezen vlastními apriorními formami. Proto nejsme schopni podat jejich stoprocentně přesvědčivý důkaz, ani je plně pochopit. Ve svém příspěvku se budu zabývat vztahem a pravdivostním statusem obou druhů poznání.
Anglicky
Czech idealist philosopher František Mareš (1857-1942) wrote about two kinds of human cognition: scientific (based on senses and rationality) and emotional. Mareš (influenced by Immanuel Kant) became radical conventionalist: Natural Sciences are Limited by a priori forms of human knowledge and they are not able to fully capture the reality. Their findings are indeed practically useful and help the orientation of man in the world, but they does not provide adequate and complete understanding. Mareš exceeds Kant with concept of emotional knowledge, which affects inner (ideal) nature of reality. However, the truth of emotional knowledge can not be fully accessible to human reason, which is limited to their own priori forms. Thus we are not able to give their hundred percent conclusive evidence, nor fully understand. In my paper I will deal with the relationship and truth-status of both kinds of knowledge.
Návaznosti
MUNI/A/0991/2015, interní kód MU |
|