ZELENKA, Tomáš. Racionalita, citové poznání a problém pravdivosti ve filosofii Františka Mareše. In Racionalita a emocionalita ako problém filozofie a vedy, Bratislava, 22.4.2016. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Racionalita, citové poznání a problém pravdivosti ve filosofii Františka Mareše
Název anglicky Rationality, Emotional Cognition and Problem of Truth in Philosophy of František Mareš
Autoři ZELENKA, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Racionalita a emocionalita ako problém filozofie a vedy, Bratislava, 22.4.2016, 2016.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00089750
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky František Mareš; Immanuel Kant; racionalita; pravdivost; intuice; idealismus; česká filosofie
Klíčová slova anglicky František Mareš; Immanuel Kant; rationality; truth; intuition; idealism; Czech philosophy
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 4. 4. 2017 11:36.
Anotace
V díle českého idealistického filosofa Františka Mareše (1857-1942) figurují dva druhy lidského poznání: smyslově-rozumové (vědecké) a citové. Mareš se stal na základě četby Kantovy Kritiky čistého rozumu konvencionalistou: Přírodní vědy omezené apriorními formami lidského poznání podle něj nejsou schopny plně postihnout skutečnost. Jejich poznatky jsou sice prakticky užitečné a napomáhají orientaci člověka ve světě, netvoří však poznání adekvátní a úplné. Kanta pak Mareš překračuje svou koncepcí citového poznání, jemuž se ukazuje niterná (ideální) podstata skutečnosti. Ovšem pravdy citového poznání nemohou být plně dostupné lidskému rozumu, který je omezen vlastními apriorními formami. Proto nejsme schopni podat jejich stoprocentně přesvědčivý důkaz, ani je plně pochopit. Ve svém příspěvku se budu zabývat vztahem a pravdivostním statusem obou druhů poznání.
Anotace anglicky
Czech idealist philosopher František Mareš (1857-1942) wrote about two kinds of human cognition: scientific (based on senses and rationality) and emotional. Mareš (influenced by Immanuel Kant) became radical conventionalist: Natural Sciences are Limited by a priori forms of human knowledge and they are not able to fully capture the reality. Their findings are indeed practically useful and help the orientation of man in the world, but they does not provide adequate and complete understanding. Mareš exceeds Kant with concept of emotional knowledge, which affects inner (ideal) nature of reality. However, the truth of emotional knowledge can not be fully accessible to human reason, which is limited to their own priori forms. Thus we are not able to give their hundred percent conclusive evidence, nor fully understand. In my paper I will deal with the relationship and truth-status of both kinds of knowledge.
Návaznosti
MUNI/A/0991/2015, interní kód MUNázev: Perspektivy a výzvy filozofických zkoumání
Investor: Masarykova univerzita, Perspektivy a výzvy filozofických zkoumání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 22. 7. 2024 10:20