J 2016

Finální antropický princip ve filosofii, pedagogice a informační vědě

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Finální antropický princip ve filosofii, pedagogice a informační vědě

Název anglicky

The final anthropic principle in philosophy, pedagogy and information science

Autoři

ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1804-2406

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00089803

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

finální antropický princip; Tipler; de Chardin; bod Omega; umělá inteligence; život; osoba

Klíčová slova anglicky

final anthropic principle; Tipler; de Chardin; Omega; artificial intelligence; life; person

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 3. 2018 10:58, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek nabízí kritický pohled na finální antropický princip a analyzuje jej především z pohledu filosofie, pedagogiky a informační vědy. Nejslabšími místy teorie jsou nesporně vágní definice pojmu informace a také aktuální astrofyzikální pozorování, která se kloní spíše k modelu otevřeného nežli uzavřeného vesmíru. Text porovnává Tiplerův a de Chardinův koncept růstu informací a bodu Omega a nabízí pohled na novou „digitální pedagogiku“ jako na aktuální a významnou pedagogickou disciplínu.

Anglicky

The article offers a critical look at the final anthropic principle and analyzes it primarily from the perspective of philosophy, pedagogy and information science. The weakest points of the theory are undeniably vague definition of information as well as current astrophysicalobservations that leans more towards a model the open universe than closed. The text compares Tipler's and de Chardin's concept of growth information and the Omega point, and offers insight into the new "digital pedagogy" as timely and important educational discipline.

Návaznosti

MUNI/A/1121/2015, interní kód MU
Název: Design Thinking Action Lab 2016: otevřenost, zodpovědnost, iniciativa (Akronym: DALAB 2016)
Investor: Masarykova univerzita, Design Thinking Action Lab 2016: otevřenost, zodpovědnost, iniciativa, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty