OSOLSOBĚ, Petr. Encoding the Papacy and St. Peter in Recusant Drama. In Popes and the Papacy in early modern English culture An interdisciplinary conference at the University of Sussex, 24th-26th June 2013, Sussex. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Encoding the Papacy and St. Peter in Recusant Drama
Název česky Kódované odkazy k papežství a k sv. Petru v rekusantském dramatu
Autoři OSOLSOBĚ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Popes and the Papacy in early modern English culture An interdisciplinary conference at the University of Sussex, 24th-26th June 2013, Sussex, 2013.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00087908
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Shakespeare; náboženství; filosofie
Klíčová slova anglicky Shakespeare; religion; philosophy
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D., učo 2218. Změněno: 3. 4. 2017 23:47.
Anotace
After the Regnans in Excelsis (1570), a Pope, or “the Italian priest” was regarded as an open enemy of the English state. Protestant Culture engaged itself in ‘apocalyptic disclosures’ (Alison Shell) identifying the Pope as the Whore of Babylon, or the Devil incarnate, which was often expressed by the theatrical gesture of tearing a veil or a curtain and showing the Devil behind the seated Pope. Such imaginative techniques led to ‘a dualistic habit of thought’ or ‘a process of binary opposition, inversion or argument from contraries’ (Peter Lake). Recusant culture, contrariwise, has evolved a series of figures and tropes for veiling the positive religious meaning of Peter’s successors, e.g. allegorical patterns of miraculous fishing, gate-keeping and key-bearing, the Rock; Peter’s Complaint; Peter in Chains; homophony: room=Roome; the usage of Imperium and Caesar instead of Ecclesia and the Pope, commemorating Roman antiquities in English history, and the like. In my paper I shall concentrate upon demonstrating those sophisticated, but effective ways of encoding and orchestrating the Papacy in a non-political and non-dualistic mode, using the figure of St. Peter to remind the public of his true title and commitment. I dare to hope to bring my own piece of recusant exegesis to the almost comprehensive detection made so far by present-day scholars, by analyzing the encoded figure of Peter the Apostle in Sir Thomas More and Romeo and Juliet. In Sir Thomas More, we find his attributes in More’s invitation to Chelsea for ‘fishing’ with ‘a cunning net, not like weak film’ metaphorically enforced by the name of John Fisher, bishop of Rochester, and by the mention of Julius Caesar’s foundation of the Tower, and Chelsea’s association with the place of the first Peter’s Pence paid by Offa to Rome (787). In Romeo and Juliet a much more complicated symbolism seems to be employed.
Anotace česky
Po vydání Regnans in Excelsis (1570)exkomunikující Alžbětu Tudorovnu, byl v papeži spatřován ze strany protestantů jen "italský kněz" a nepřítel státu. Alison Shellová připomíná princip "postupného odhalování" v protestanské dramaturgii. U Shakespeara vidíme však velmi často opačný postup protektivního zahalování a skrývání. Kódované odkazy k papežství a k sv. Petru v rekusantském dramatu najdeme i v Shakesperově Romeovi a Julii (1595) a v apokryfní hře Sir Thomas More (asi 1592), jejíž část (ruka D) je rovněž připisována Shakesperovi. V systému odkazů hraje zvláštní význam topos apoštola Petra (papežství), slovní hříčky s dvojznačností slova Roome (Řím i místo, prostor), odkazy k římskému imperiu, Juliu Caesarovi jako zakladateli Toweru (Ecclesia Romana), a další.
Návaznosti
GA405/08/1223, projekt VaVNázev: Kontinentální přesahy Shakespearova díla
Investor: Grantová agentura ČR, Kontinentální přesahy Shakespearova díla
VytisknoutZobrazeno: 4. 5. 2024 05:39