LORENZ, Michal. Mapa studijních profilů : komparace kurikul Informačních studií a knihovnictví v Opavě (Map of study profiles : comparing two curricula of Library and Information Science in Opava). Knihovna - knihovnická revue. Praha: Národní knihovna ČR, 2016, vol. 27, No 1, p. 21-42. ISSN 1801-3252.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mapa studijních profilů : komparace kurikul Informačních studií a knihovnictví v Opavě
Name (in English) Map of study profiles : comparing two curricula of Library and Information Science in Opava
Authors LORENZ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Knihovna - knihovnická revue, Praha, Národní knihovna ČR, 2016, 1801-3252.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50803 Information science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00089867
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) komparativní analýza profilů studia; mapování kurikula; profesní identita; konkurenceschopnost; Vennovy diagramy
Keywords in English comparative analysis of study profile; curriculum mapping; professional identity; competitiveness; Venn diagrams
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 8/3/2018 11:40.
Abstract
Příspěvek prezentuje komparativní analýzu studijního programu Informačních studií a knihovnictví ve dvou samostatných oborech, které jsou realizovány na Slezské univerzitě v Opavě. Cílem komparativní studie je odhalit míru konkurence mezi oběma studijními obory. Studijní obory jsou analyzovány metodou mapování kurikula pomocí stínovaných Vennových diagramů. Vizualizované profily studia jsou vzájemně srovnány z perspektivy profesní identity, diverzity studijních oblastí, interdisciplinarity a vědního charakteru kurikul. Výsledkem komparace je identifikace oblastí, jejichž rozvoj zajistí programům vyšší konkurenceschopnost.
Abstract (in English)
The paper presents a comparative analysis of two independent Library and Information Science study curricula programmes implemented at the Silesian University in Opava. The aim of the comparative study is to reveal the extent to which both closely related field compete with one another. The study programmes are have been analyzed by the method of curriculum mapping using shaded Venn diagrams. The visualized profiles of study are compared from the viewpoint of professional identity, diversity of the fields of study, interdisciplinarity features, and scientific character of curricula. The result of the comparison resides is identifying of the fields domains whose development can ensures higher competitiveness to programmes.
PrintDisplayed: 1/9/2024 02:20