J 2016

Výtvarná tvorba jako nástroj vzdělávání u osob s postižením

SOCHOR, Pavel

Základní údaje

Originální název

Výtvarná tvorba jako nástroj vzdělávání u osob s postižením

Název česky

Výtvarná tvorba jako nástroj vzdělávání u osob s postižením

Název anglicky

Art Creation as an Instrument in Education of Individuals with Disabilities

Autoři

SOCHOR, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně, 2016, 1804-526X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00089873

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

art brut; outsider art; výtvarná tvorba; model postižení; disability studies; arteterapie; inkluze; umělecká a vzdělávací centra;

Klíčová slova anglicky

art brut; outsider art; art creation; models of disability; disability studies; art therapy; inclusion; art and education centers;

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 4. 3. 2017 19:35, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.

Anotace

V originále

Teoretická výzkumná studie se ve svém výzkumném záměru zabývá přístupy k výtvarnému vzdělávání osob s postižením. V odborném článku je použita výzkumná metoda indukce a dedukce. Vyhodnocuje oblasti umění a vzdělávání, jako klíčové složky kultury, které mají významný vliv na kvalitu života lidí se speciálními potřebami v naší společnosti. Zjišťuje, že obě zmíněné oblasti mohou v současnosti sloužit k prosazování myšlenek celoživotního inkluzivního vzdělávání. Intervence v oblasti vzdělávání je tak ovlivněna modely pojetí postižení. Modely reflektují odlišné přístupy. Arteterapeutický přístup a přístup prezentující dopad postižení na podkladě sociální reality je konfrontován s prezentací identity umělce s postižením a jeho diverzity. Specifické prostředí uměleckých vzdělávacích center a ateliérů nabízí jednu z možností kultivace osobnosti lidí s postižením. V závěru studie přichází se zjištění, že za příklad formy socializace lze považovat etablování autora s postižením v uměleckém stylu art brut, outsider art v kontextu mainstreamové společnosti.

Anglicky

Theoretical study is about the approaches used in art education for people with disabilities. The article describes the research method of induction and deduction. It evaluates the field of art and education as a key component of culture, having a significant influence on the quality of the life for people with special needs in our society. It is possible to find out that both these areas can be used to promote ideas of lifelong inclusive education. Interventions in education is affected of models which concept disability. The models reflect different approaches. Art therapy approach and approach presenting the impact of disability on social reality is compared with the presentation of artist’s identity with disability and his diversity. A specific environment like education centers and art studios offers an opportunity to develop a personality for people with disabilities.

Návaznosti

EE2.3.30.0009, projekt VaV
Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci