SOCHOR, Pavel. Výtvarná tvorba jako nástroj vzdělávání u osob s postižením. Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání. Mendelova univerzita v Brně, 2016, roč. 6, č. 1, s. 56-69. ISSN 1804-526X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.11118/lifele2016060156.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Výtvarná tvorba jako nástroj vzdělávání u osob s postižením
Název česky Výtvarná tvorba jako nástroj vzdělávání u osob s postižením
Název anglicky Art Creation as an Instrument in Education of Individuals with Disabilities
Autoři SOCHOR, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně, 2016, 1804-526X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00089873
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.11118/lifele2016060156
Klíčová slova česky art brut; outsider art; výtvarná tvorba; model postižení; disability studies; arteterapie; inkluze; umělecká a vzdělávací centra;
Klíčová slova anglicky art brut; outsider art; art creation; models of disability; disability studies; art therapy; inclusion; art and education centers;
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Klára Dobrovolná, DiS., učo 84416. Změněno: 4. 3. 2017 19:35.
Anotace
Teoretická výzkumná studie se ve svém výzkumném záměru zabývá přístupy k výtvarnému vzdělávání osob s postižením. V odborném článku je použita výzkumná metoda indukce a dedukce. Vyhodnocuje oblasti umění a vzdělávání, jako klíčové složky kultury, které mají významný vliv na kvalitu života lidí se speciálními potřebami v naší společnosti. Zjišťuje, že obě zmíněné oblasti mohou v současnosti sloužit k prosazování myšlenek celoživotního inkluzivního vzdělávání. Intervence v oblasti vzdělávání je tak ovlivněna modely pojetí postižení. Modely reflektují odlišné přístupy. Arteterapeutický přístup a přístup prezentující dopad postižení na podkladě sociální reality je konfrontován s prezentací identity umělce s postižením a jeho diverzity. Specifické prostředí uměleckých vzdělávacích center a ateliérů nabízí jednu z možností kultivace osobnosti lidí s postižením. V závěru studie přichází se zjištění, že za příklad formy socializace lze považovat etablování autora s postižením v uměleckém stylu art brut, outsider art v kontextu mainstreamové společnosti.
Anotace anglicky
Theoretical study is about the approaches used in art education for people with disabilities. The article describes the research method of induction and deduction. It evaluates the field of art and education as a key component of culture, having a significant influence on the quality of the life for people with special needs in our society. It is possible to find out that both these areas can be used to promote ideas of lifelong inclusive education. Interventions in education is affected of models which concept disability. The models reflect different approaches. Art therapy approach and approach presenting the impact of disability on social reality is compared with the presentation of artist’s identity with disability and his diversity. A specific environment like education centers and art studios offers an opportunity to develop a personality for people with disabilities.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
VytisknoutZobrazeno: 21. 7. 2024 16:30