CHMELAŘOVÁ, Marcela. „V proudu lepšího a dokonalejšího“ Perské koberce mění majitele: Antikva a některé aspekty aukčního trhu let 1948–1953. Opuscula historiae artium. Masarykova univerzita, 2015, roč. 64/2015, č. 2, s. 142-157. ISSN 1211-7390.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název „V proudu lepšího a dokonalejšího“ Perské koberce mění majitele: Antikva a některé aspekty aukčního trhu let 1948–1953
Název anglicky ‘In the better and more perfect stream’ Persian Carpets Change Owners: Antikva and Some Aspects of the Auction Market in 1948–1953
Autoři CHMELAŘOVÁ, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opuscula historiae artium, Masarykova univerzita, 2015, 1211-7390.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00087524
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky art auctions; Antikva; National Cultural Committee; confiscated property; collecting art under socialism; sources on the history of the post-war art trade; the National Renewal Fund
Změnil Změnila: Mgr. Ing. Marcela Rusinko, Ph.D., učo 16236. Změněno: 10. 5. 2016 10:16.
Anotace
Politický vývoj v poválečném Československu, zejména po únoru 1948, s sebou jako důsledek boje proti „poražené“ společenské třídě nesl radikální vlastnicko – majetkové a strukturálně-sociální změny. Článek v této souvislosti poukazuje na některé aspekty dobového aukčního trhu v raném období formování totalitního režimu v letech 1948 – 1953. Množství konfiskovaných předmětů se již v předchozích letech nelegálními, ale i legálními cestami dostávalo do uměleckého obchodu, případně i přímo na zahraniční trh. Trvalý úředně nepodchycený tok konfiskovaného mobiliáře do soukromých rukou vedl v srpnu 1949 k zestátnění soukromých aukčních podniků pod hlavičkou n. p. Obchodní domy, monopolní sítě závodů Antikva. Pokračující nelegální toky uměleckého majetku podněcovaly střety mezi jednotlivými ministerstvy, oproti snaze o uchování „státního kulturního majetku“ ve veřejných fondech stály ekonomické zájmy státu procházejícího hospodářskou krizí. Zestátnění podnítilo programové ideologické usměrňování sféry sběratelství a uměleckého obchodu, projevilo se i v podobě deformovaných, uměle úřednicky stanovovaných cen.
Anotace anglicky
Political developments in post-war Czechoslovakia and especially after 1948 ushered in dramatic social changes and transformed property and ownership ties, a consequence of the fight against the ‘defeated’ social class. This article focuses on some aspects of the contemporary auction market in the early stages of the formation of the totalitarian regime in Czechoslovakia in 1948–1953. Many confiscated pieces of property made their way by legal or illegal means into the art market and sometimes even went straight into the international market. The continuous and undetected flow of confiscated property into private hands led in August 1949 to the nationalisation of private auction houses to form one state enterprise n. p. Obchodní domy, the monopoly network of the Antikva enterprises. The ongoing illegal flow of artistic property led to clashes between ministries as attempts to preserve ‘state cultural property’ in public collections were countered by the economic interests of the state, which was in the midst of an economic crisis. Nationalisation gave rise to an ideologically controlled sphere of art collection and trade and also to a distortion of prices which were artificially set by state bureaucrats.
Návaznosti
MUNI/A/1302/2014, interní kód MUNázev: Umělecká díla, jejich tvůrci a recipienti v průběhu historických epoch a současnosti (Akronym: Umělecká díla, tvůrci a recipienti)
Investor: Masarykova univerzita, Umělecká díla, jejich tvůrci a recipienti v průběhu historických epoch a současnosti, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 11. 5. 2024 21:09