Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{1345874, author = {Černý, Michal}, address = {Praha}, booktitle = {INFORUM 2016: 22. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích}, howpublished = {elektronická verze "online"}, language = {cze}, location = {Praha}, publisher = {Albertina icome Praha}, title = {Občanská věda a vzdělávání v zrcadle digitálních technologií}, url = {http://www.inforum.cz/sbornik/2016/38}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1345874 AU - Černý, Michal PY - 2016 TI - Občanská věda a vzdělávání v zrcadle digitálních technologií PB - Albertina icome Praha CY - Praha UR - http://www.inforum.cz/sbornik/2016/38 N2 - Občanská věda představuje zajímavý fenomén, který umožňuje aktivní participaci jedince na vědeckém poznání. Zatímco moderní vědecké články často mají jen velice malou ambici popularizovat svá zjištění a jsou silně zaměřené na úzkou odbornou komunitu, tak fenomén občanské vědy nabízí možnost právě opačného postupu – prostřednictvím zájmové činnosti laiků (tedy neprofesionálů) pracovat na soudobých vědeckých problémech. Je přitom vcelku lhostejné, zda jde o sledování dialektů skřivanů nebo studium proměnných hvězd. Zatímco občanská věda má kontext mezinárodní a často cílí na tvorbu silných komunit napříč světadíly či zeměmi, tak občanské vzdělávání má v českém prostředí specificky masarykovský kontext. Představa, že proti pověrám, nezaměstnanosti, ale také extrémismu nebo chudobě lze efektivně postupovat vzděláváním je něčím zcela zásadním, s čím by knihovny, ale také další instituce měly a mohly pracovat. Témata občanského vzdělávání lze volit různým způsobem, avšak rádi bychom poukázali na možnou spojitost právě s aktivně provozovanou občanskou vědou. Spojení občanské vědy a občanského vzdělávání vytváří (v kontextu dostupnosti elektronických informačních zdrojů, ale také online komunit a otevřených dat), zajímavý prostor pro knihovny, které by se mohly stát centrem této formy aktivní participace na růstu lidského poznání. Hustota sítě knihoven, která vychází právě z humanistických ideálů, by mohla díky systematické podpoře jak jednotlivců, tak celých komunit nabídnout zajímavou historickou renesanci svého významu. V příspěvku se zaměříme především na technologie a technické možnosti, které knihovnám tuto činnost umožní provozovat, a pokusíme se poukázat na možnosti, které jsou s nimi aktivně spojeny. ER -
ČERNÝ, Michal. Občanská věda a vzdělávání v zrcadle digitálních technologií. Online. In \textit{INFORUM 2016: 22. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích}. Praha: Albertina icome Praha, 2016, 17 s. ISSN~1801-2213.
|