ČERNÝ, Michal. Občanská věda a vzdělávání v zrcadle digitálních technologií. Online. In INFORUM 2016: 22. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích. Praha: Albertina icome Praha, 2016, 17 s. ISSN 1801-2213.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Občanská věda a vzdělávání v zrcadle digitálních technologií
Název anglicky Civil Science and Civil Education in the Mirror of Digital Technologies
Autoři ČERNÝ, Michal.
Vydání Praha, INFORUM 2016: 22. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích, 17 s. 2016.
Nakladatel Albertina icome Praha
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISSN 1801-2213
Změnil Změnil: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Změněno: 17. 8. 2016 22:45.
Anotace
Občanská věda představuje zajímavý fenomén, který umožňuje aktivní participaci jedince na vědeckém poznání. Zatímco moderní vědecké články často mají jen velice malou ambici popularizovat svá zjištění a jsou silně zaměřené na úzkou odbornou komunitu, tak fenomén občanské vědy nabízí možnost právě opačného postupu – prostřednictvím zájmové činnosti laiků (tedy neprofesionálů) pracovat na soudobých vědeckých problémech. Je přitom vcelku lhostejné, zda jde o sledování dialektů skřivanů nebo studium proměnných hvězd. Zatímco občanská věda má kontext mezinárodní a často cílí na tvorbu silných komunit napříč světadíly či zeměmi, tak občanské vzdělávání má v českém prostředí specificky masarykovský kontext. Představa, že proti pověrám, nezaměstnanosti, ale také extrémismu nebo chudobě lze efektivně postupovat vzděláváním je něčím zcela zásadním, s čím by knihovny, ale také další instituce měly a mohly pracovat. Témata občanského vzdělávání lze volit různým způsobem, avšak rádi bychom poukázali na možnou spojitost právě s aktivně provozovanou občanskou vědou. Spojení občanské vědy a občanského vzdělávání vytváří (v kontextu dostupnosti elektronických informačních zdrojů, ale také online komunit a otevřených dat), zajímavý prostor pro knihovny, které by se mohly stát centrem této formy aktivní participace na růstu lidského poznání. Hustota sítě knihoven, která vychází právě z humanistických ideálů, by mohla díky systematické podpoře jak jednotlivců, tak celých komunit nabídnout zajímavou historickou renesanci svého významu. V příspěvku se zaměříme především na technologie a technické možnosti, které knihovnám tuto činnost umožní provozovat, a pokusíme se poukázat na možnosti, které jsou s nimi aktivně spojeny.
Anotace anglicky
Civic Science is an interesting phenomenon that allows the active participation of individuals in scientific knowledge. While modern scientific articles often only have very little ambition to popularize their findings and are strongly focused on a narrow professional community and the phenomenon of citizen science offers the possibility of precisely the reverse process – through hobbies laity (non-professionals) to work on current scientific issues. It is yet quite indifferent whether it is watching dialects larks or studying variable stars. Civil science has an international context, and often targets the creation of strong communities across continents or countries. In the Czech Masaryk's specific context of civic education. The idea that against superstition, unemployment, as well as extremism and poverty can be successfully training is something quite fundamental, what would the library, but also other institutions should and could work. The topics of civic education can be selected in various ways, but we would like to point out a possible connection was actively operated with civic science. Connection civil science and civic education creates (in the context of access to electronic information resources, but also online communities and open data), interesting space for the library, which could become the hub of this form of active participation in the growth of human knowledge. The density of the network of libraries, which is based precisely on humanistic ideals, could be due to the systematic support of both individuals and entire communities offer interesting historic renaissance of its significance. The paper will focus on information technology and technical capabilities that enable libraries to run this activity, and we will try to highlight the opportunities that are actively associated with them.
VytisknoutZobrazeno: 21. 7. 2024 16:34