C 2016

Kvázimemoáry jako mentální signál (české a slovenské příklady)

POSPÍŠIL, Ivo

Základní údaje

Originální název

Kvázimemoáry jako mentální signál (české a slovenské příklady)

Název anglicky

Quasimemoirs as a Mental Signal (Czech and Slovak Examples)

Autoři

POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vydání. Brno, Poetika prózy v česko-slovenských souvislostech, od s. 169-178, 10 s. 2016

Nakladatel

Jan Sojnek - Galium

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00090009

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-906183-3-6

Klíčová slova česky

memoáry; memoárová literatura; memoárové žánry; typologie memoárů; tematické rozpětí; strukturně žánrové rozpětí; heterogenita

Klíčová slova anglicky

memoirs; memoir literature; memoir genres; typology of memoirs; thematic range; structural-genre range; heterogenity

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2017 16:24, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

Autor přítomné studie ukazuje na zvláštní charakter současných memoárů na materiálu české a slovenské literatury posledních desetiletí. Současné memoáry se vyznačují nepřímostí, zprostředkovaností, metatextovostí, určitou falší, žánrovou heterogenitou. Oproti klasické fázi je tu přítomna výrazná narativní strategie, rozostřenost, skrývání vlastního názoru, uhýbavost; vlastní názor je ukazován pomocí dokumentárního materiálu (interview, korespondence, komentáře k četbě apod.), což je demonstrováno například na textech Antonína Hošťálka, Mily Haugové nebo Veroniky Šikulové, které tendují ke komentáři, interview a deníku.

Anglicky

The author of the present study demonstrates the specific character of contemporary methods at the example of Czech and Slovak literatures of recent decades. The contemporary memoirs are typical of indirectness, mediacy, metatextuality, a certain degree of falseness, and heterogeneity. Unlike its classical stage, oriented egocentrically or, on the contrary, ironically or self-ironically, there is an expressive narrative strategy, soft focus, concealment of one’s own opinion, evasiveness; one’s own opinion is being presented via documentary material (interview, correspondence, commentaries upon one’s own reading etc.) which is being demonstrated by the texts of Antonín Hošťálek, Mila Haugová and Veronika Šikulová tending towards commentaries, interviews, and diaries.